بهار و قیامت ، هر دو فرح آمیز هستند / چهره فرح آمیز قیامت کمتر گفته می شود

حجت الاسلام والمسلمین مجید سینایی، مدیر مدرسه سفیران هدایت ابوطالب (ع) در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: با نگاهی به قیامت که مورد تایید کامل دین نیست قیامت را همراه با عقوبت می بینیم و عقوبت نیز به نوبه خود بار منفی تبهکاری را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در قیامت شاهد جلوه گری حقیقی حقایق هستیم، خاطرنشان کرد: اگر کسی فعالیتش و اعمالش در دنیا حسنه باشد نگرانی از قیامت نخواهد داشت اما آن کسی که کشته و محصول مناسبی ندارد از قیامت وحشت خواهد داشت و این در حالی است که ما در قیامت با کسی روبرو هستیم که رحمتش بر غضبش سبقت دارد.

حجت الاسلام سینایی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) فرمودند: موقعی که بهار می آید قیامت را یاد کنید، اظهار داشت: برای کسانی که می خواهند لغو زندگی کنند قیامت مژده ای نخواهد بود اما برای کسانی که سالها زحمت کشیده اند قیامت مژده است. کسی که سالها زحمت کشیده تا چهره یار را ببیند منتظر قیامت است همچنان که مولوی می گوید:

بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست بگشای لب که قند فراوانم آرزوست

مدیر مدرسه سفیران ابوطالب (ع) تصریح کرد: اگر خدایی را که از ما ناراحت است در قیامت ببنیم، بهتر از حجابی است که در این دنیا، میان ما و او وجود دارد.

وی با اشاره اینکه به قیامت را ترسناک تر از آنچه که هست نشان داده اند، گفت: بهار نیز مانند قیامت چهره فرح آمیز دارد اما اگر خداوند همه روزهای عالم را مانند بهار قرار می داد بهار این همه جلوه نمی داشت:
دردم از یارست و درمان نیز هم دل فضای او شد و جان نیز هم
چون سر آمد دولت شبهای وقت بگذر ایام هجران نیز هم

این استاد حوزه گفت: همچنان که شب های وصل می گذرد و در پی آن هجران می آید، سرانجام این هجران نیز می گذرد و شب های وصل می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) اشعار بسیار عاشقانه ای در قالب بهار دارند، ابراز داشت: بهار و قیامت هر دو زمان فرح و شادی هستند و این در صورتی است که انسان، کشته ای خوب و مفید داشته باشد.

وی افزود: طبق یک قاعده عقلی دفع ضرر محتمل واجب است اما جلب سود محتمل واجب نیست بلکه مستحب است؛ لذا وقتی بخواهیم به سفری برویم ماشین مان را بیمه می کنیم تا از خطر در امان باشیم در نتیجه خطبا و وعاظ مردم را از قیامت می ترسانند تا آنان مرتکب اشتباه نشوند و از معاصی دور باشند.

مسئول مدرسه سفیران ابوطالب با بیان اینکه تعداد آیات قرآن که ما را می ترساند از نظر کمیت بیشتر است اما کیفیت آیات شادی آور قرآن بیشتر است، تصریح کرد: کلاس اول درس قرآن با عامه مردم است، در رتبه ای بالاتر از زبان عشق با خواص سخن می گوید و بالاترین مرتبه قرآن برای اخصین است.

وی افزود: عملکرد آنهایی که با آیات قرآن مردم را می ترسانند درست است، عموم خطبا و وعاظ، مطابق با عقل و درک مردم صحبت می کنند؛ همچنان که شاید از میان هفت میلیارد انسان تنها یک میلیارد زبان عشق را بفهمند.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با تأکید بر اینکه روزی خواهد رسید که مردم عاشق پیشه تر شوند، خاطرنشان کرد: انسان باید اول عاقل شود و سپس عاشق شود همچنان که یک بچه معنای عشق را نمی فهمد؛ به همین ترتیب انسان ها اول باید به مرتبه عقلانیت برسند تا سپس عاشق شوند و زمانی که انسان ها به مرتبه عشق برسند، قیامت را مژده ای خواهند یافت.

وی ادامه داد: امیرالمومنین علی علیه السلام در دعای کمیل می فرماید: « الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک: خدایا شاید بتوانم در آتش جهنم صبر کنم اما آتش فراقت را چگونه تحمل کنم؛ این گونه اندیشیدن درباره خدا اختصاص به اخصین دارد؛ لذا خطبا و وعاظ باید مطابق با میزان عقل و درک مردم با آنان صحبت کرده تا مردم در نتیجه ترسیدن از حساب و قیامت از معاصی و خطاها اجتناب ورزند.

مسئول و مدیر مدرسه با اشاره به اینکه مردم هر قرنی همچنان که شهید مطهری فرمودند کامل تر از مردم قرن های قبلی خود هستند، اظهار داشت: اتفاقات و تکامل جامعه بشری رو به جلو است. کشتن دو هزار بچه در قرن حاضر به اندازه کشتن این تعداد بچه در چند قرن قبل مورد قبول جامعه بشری نخواهد بود، اینکه می گویند در هنگامه ظهور امام زمان (عج) دنیا سراسر از ظلم و جور پر می شود از منظر کیفی است؛ یعنی شاید جنایات و ستم ها بیشتر شود اما از نظر کیفیت قابل مقایسه با قرون قبل نیست.

وی ادامه داد: یک آدم عاقل، حزن و شادی اش نیز عاقلانه است لذا همزمانی ایام فاطمیه با نوروز تضادی در نزد آدم عاقل ندارد؛ همچنان که اگر یک انسان، منتظر تولد پسرش باشد و همزمان یکی دیگر از عزیزانش از دنیا برود او اگر عاقل باشد می تواند واکنشی مسالمت آمیز نسبت به این غم و شادی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با بیان اینکه یک انسان عاقل نه مرتکب شادی لجام گسیخته می شود و نه تحت تاثیر غم و اندوه افسردگی ها قرار می گیرد، گفت: جمع کردن غم و شادی ای که همزمان روی می دهد ممکن است؛ همچنان که امامان معصوم در شرایط خیلی ناگوار عاقلانه عمل می کردند. برای نمونه امام حسین علیه السلام در بدترین شرایط یعنی هنگام شهادت جوان رعنایش حضرت علی اصغر با حضرت ابوالفضل با ملاطفت رفتار کرده و حتی حمد و سپاس خدا را می گوید.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه نباید بهار را به خاطر همزمانی با ایام فاطمیه مذمت کنیم چرا که کار عاقلانه ای نیست، خاطرنشان کرد: با بررسی عاقلانه زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها درک می کنیم هیچ انسانی حق ندارد رذایل را آنچنان در خود جمع کند و مرتکب خطایی شود که بشریت را محزون نماید.

وی ادامه داد: با نگاه به بهار درک می کنیم که قیامت نیز صحنه عقوبت و پاداش است:

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتری است معرفت کردگار
مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو

حجت الاسلام والمسلمین سینایی در پایان با بیان اینکه خداوندی که در قرآن همه نظام کیهانی را قلیل می داند اما وجود فاطمه سلام الله علیها را کثیر می خواند، تصریح کرد: علامه طباطبایی تعابیر عجیبی درباره بهار دارند از جمله می فرمایند:

بهاران که شاباش ریزد سپهر به دامان گلشن ز رگبارها

کشد رخت، سبزه به هامون و دشت زند بارگه، گل به گلزارها