شرح عبارت «اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ»

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی استاد حوزه در شرح عبارت «اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ» می‌گوید: آن چیزی که در آیات و روایات آمده است اینکه اگرچه ما بهشتی داریم که به صورت جایزه به انسان داده خواهد شد اما اصلی‌ترین بخشش و بنا در بهشت و جهنم براساس عملکرد انسان‌ها است. بنابراین درب ورود به بهشت همان درب ورود به فضائل اخلاقی است، در مقابل درب جهنم همان ورودی اخلاق و کردار بد است. 

وی ادامه داد: امام راحل در همین راستا می‌فرمایند «سه مرتبه بهشت و جهنم داریم که به ترتیب براساس رفتار، خلق و عقیده است». 

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: زمانی انسان حسناتی دارد که خیلی هم در درونش عمیق نشده است اما گاهی دست فضل و بخشش و خلق خوب دارد هرچند این موارد در درون انسان نهادینه نشده باشد، با این وجود خدا درب بهشت را به روی این افراد باز می‌کند، اما در مواردی دیگر افرادی هستند که به صورت ناخودآگاه آن ضمیر و درون‌شان یعنی همان خلق‌شان نیکو شده و در درون‌شان رسوخ کرده است. این افراد با خدا انس دارند و خلق و خویی خوب در رفتار با دیگران از خود نشان می‌دهند و این افراد هم دربی از بهشت به روی‌شان باز است.

حجت‌الاسلام سینایی تصریح کرد: عقیده سالم بالاترین مرتبه در رفتن به بهشت است، کسی که عقیده درست به توحید دارد و قلبا و ‌ذاتا این امر را درک کرده است دربی از بهشت به رویش باز می‌شود که بالاترین مرتبه است.

وی افزود: در مقابل تمام این اتفاقاتی که گفته شد اگر کسی عکس آنها عمل کند درب‌های جهنم به رویش باز می‌شود. کسی که عقیده باطل دارد ولی رفتارش خوب است جایگاهش سست است. بنابراین گشوده شدن درب‌های بهشت و جهنم مواردی است که خود ما عامل رفتن به سمت آنها خواهیم بود.



افزودن نظر

نمایش در اسلایدر: 
نمایش در اسلایدر