اجتماع اربعین تنها یک مراسم معنوی نیست/ پیاده روی اربعین می تواند به یک مناسک فرهنگی و زیست محیطی تبدیل شود

حجت‌الاسلام «مجید سینایی»، مدرس حوزه و مسئول مدرسه سفیران هدایت ابوطالب(ع) تهران در پاسخ به این سئوال که شیعیان چگونه می توانند فرهنگ پیاده روی اربعین را به جهانیان معرفی کنند؟ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: در کتابی به نام «نورالعین فی المَشی الی زیارة الحسین (ع)» روایت های بیشماری درباره ثواب پیاده روی زیارت امام حسین(ع) آمده است در واقع آنچه درباره زیارت امام حسین (ع) به صورت پیاده روی ذکر شده روایت های اهل تسنن از ثواب زیارت امام حسین (ع) است.

این مدرس حوزه و مسئول مدرسه سفیران هدایت ابوطالب(ع) بیان کرد: مراسم پیاده روی زیارت امام حسین (ع) یکی از مناسکی است که از زمان حضرت رسول (ص) توصیه شده و اجرا شده است و بحث امروز و دیروز نیست.

حجت‌الاسلام سینایی با تاکید بر اینکه  روایت های بسیاری پیرامون پیاده روی زیارت امام حسین وجود دارد، گفت: نکته جدیدی که قابل ذکر و برای امروز کاربرد دارد لازم است بیان کنم؛ در دوران خلفای بنی امیه و بنی عباس زیارت امام حسین (ع) به راحتی امکانپذیر نبود و مردم علی رغم تهدیدهای آنها برای صرفا ثواب زیارت به کربلا می رفتند اما  در دوران فعلی که دولت های ایران و عراق شیعه و موافق مراسم زیارت امام حسین (ع) هستند باید این اجتماع با شکوه تر و عظیم تر برگزار شود  و ضرورت دارد که این اجتماع از یک مناسک صرفا اخروی به یک مناسک سیاسی، اجتماعی و حتی زیست محیطی و وحدت آفرین  تبدیل شود.

این مدرس حوزه و مسئول مدرسه سفیران هدایت ابوطالب(ع)  با ارائه پیشنهادات خود تحت عنوان نذر فرهنگی و محیط زیستی در اجتماع راهپیمایان اربعینی گفت:  شرکت کنندگان در پیاده روی اربعین از هر نقطه ای که به سمت کربلا می روند به عشق امام حسین(ع) می توانند  یک درخت بکارند؛ زیرا در حال حاضر کشور عراق به دلیل مشکلات ناشی از جنگ دچار بحران ریزگردها که مخرب محیط زیست است مواجه شده و این اقدام فرهنگی می تواند علاوه بر آبادانی محیط زیست منطقه به جهانیان که به مراسم پیاده روی اربعین را می بینند یادآور شود که حضور شیعیان در این مراسم علاوه بر بعد معنوی آن با عقلانیت  و درایت نیز همراه است. اگر  یک سوم 25 میلیون زائر حضور یافته در این مراسم هر سال بتوانند یک درخت بکارند به بحران محیط زیستی در منطقه خاتمه  می دهند.

وی افزود: در روایت های ائمه اطهار نیز بر درختکاری تاکیده شده است و امام علی (ع) خود نیز به درختکاری اهتمام ورزیده اند بنابراین نذر فرهنگی درختکاری و  نذر زیست محیطی می تواند یکی از ابتکاراتی باشد که با فرهنگسازی در میان زائران اربعین قابل تحقق است.

حجت‌الاسلام سینایی همچنین بر لزوم استفاده از پنل های خورشیدی برای تامین برق عراق تاکید کرد و گفت:  در مسیر پیاده روی اربعین برای تامین برق می شود  باطری های خورشیدی کار گذاشت تا تمام زائرسراها و موکب ها به انرژی خورشیدی پاک مجهز شوند.

این مدرس حوزه و مسئول مدرسه سفیران هدایت ابوطالب(ع) درباره پیام راهپیمایی اربعین اظهار کرد: مقابله با هرگونه استکبار پیام قیام امام حسین (ع) است، استکبار از زمان فرعون و نمرود بوده و تا امروز هم ادامه دارد و آنها دین و دنیای مردم را برای سلاطین جور می خواهند؛ اما ما شیعیان دنیا را برای همه  انسان های مستضعف روی زمین می خواهیم و اعتقاد داریم حضرت مهدی (عج) با ظهورش عدالت را در دنیا می گستراند و مستضعفین حاکم می شوند.

وی تاکید کرد: قیام امام  حسین(ع) برای حمایت از مستضعفین بوده و مراسم راهپیمایی اربعین با این هدف دنبال می شود؛ ما در این مراسم اهداف امام حسین(ع) توجه می کنیم.



افزودن نظر

نمایش در اسلایدر: 
خیر