نا آشنایی نهادهای فرهنگی با فرهنگ یک ضعف بزرگ است

حجت‌الاسلام مجيد سینایی، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره فضای فرهنگی و جایگاه آن در کشور گفت: فرهنگ مفهوم گسترده و وسیعی دارد که متأسفانه در فضای فرهنگی مورد غفلت واقع‌شده است؛ بنابراین باید به ابعاد مختلف جهان‌شناسی و معرفتی پایه‌های اصلی فرهنگی در کشور و به مجموعه آداب‌ و رسوم که بخش بسیار مهم فرهنگ توجه شده سپس به لایه‌های بالاتر پرداخته شود.

لزوم ساماندهی فرهنگی در کشور

وی افزود: هنجارها نشان‌دهنده نظام ارزشی در جامعه هستند که باید به آن پرداخته شود؛ اما متأسفانه در کشور یک مورد فرهنگی را پسند کرده و درباره آن به‌گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند که باید این امور کاملاً ساماندهی شود.

مؤسس سفيران هدايت ابوطالب(ع) با اشاره به کار فرهنگی عنوان کرد: برای کار فرهنگی باید در ابتدا از جهان‌شناسی شروع کرد سپس با برنامه به آداب‌ و رسوم و در آخر به بخش هنجارها پرداخته شود و شاهد هستید زمانی که رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ توصیه می‌فرمایند عده‌ای فکر می کنند با برخورد شعاری همه چیز حل خواهد شد، اگرچه نفس شعار خوب است اما این مسئله در قسمت روبنایی فرهنگ واقع‌ شده است.

توجه به اقدامات زیربنایی فرهنگی در کشور

سینایی اظهار داشت: فرهنگ تنها شامل طراحی بازی‌های یارانه‌ای و یا تغییر عکس دفتر مشق‌های دانش آموزان نیست زیرا این‌گونه حرکت‌ها مشکل فرهنگی را حل نمی‌کند چراکه یک قطره از اقیانوسی عمیق است؛ از این رو باید زیربنایی به فرهنگ توجه شود تا این‌گونه اقدامات به نتیجه برسد.

سینایی با اشاره به گسترده بودن عرصه فرهنگ بیان داشت: عرصه فرهنگ به علت گستردگی از اجزای مهمی تشکیل‌شده است که متأسفانه قسمت مهمی از این اجزا مغفول مانده است و فقط به قسمت روبنایی توجه شده است.

عدم آشنایی نهادهای فرهنگی بافرهنگ

وی با اشاره به وجود اختلال در کار فرهنگی گفت: نبود کارشناس فرهنگی در مسند اجرایی، وجود شتاب‌زدگی و نبودن افراد شایسته و کارآزموده سبب این اختلال شده است همچنین سازمان‌ها و نهادهای مرتبط بافرهنگ آشنایی چندانی بافرهنگ ندارند.

سینایی ادامه داد: البته بحث فرهنگی تنها وزارت فرهنگ و ارشاد را شامل نمی‌شود بلکه سازمان تبلیغات ،صداوسیما، بخش‌های فرهنگی سپاه و بسیج را نیز دربر می گیرد.

نبود نظریه‌پرداز و کارشناس خبره فرهنگی در سازمان‌های مرتبط

وی افزود: متأسفانه افرادی که در حوزه فرهنگی فیلسوف و نظریه‌پرداز باشند در ادارات و سازمان‌ها وجود ندارد و اگر در کشور تعدادی از این کارشناسان باشند هیچ‌گونه مسئولیتی ندارند زیرا افرادی که منصوب در حوزه فرهنگی هستند از طریق رای یا گروه‌های مختلف سیاسی در این پست‌ها مشغول به کار می‌باشند.

مؤسس سفيران هدايت ابوطالب(ع) عنوان کرد: متأسفانه به علت عجول بودن بخش مطالبه گر جامعه مسئولان و مدیران فرهنگی فقط به قسمت روبنایی توجه می‌کنند زمانی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند باید کار فرهنگی شود این افراد منتظرند که در مدت یک هفته کارهای فرهنگی را در جامعه مشاهده کنند.

توجه مسئولان فرهنگی به اقدامات روبنایی

وی گفت: به همین خاطر مدیران فرهنگی تحت‌فشار روحی و روانی عوامانه مردم قرار می‌گیرند و برای از بین بردن این فشار با انجام کار پوپولیستی از توجه به کارهای زیربنایی غافل می‌شوند.

وی افزود: متأسفانه افرادی که دارای مسئولیت‌های و سمت‌های فرهنگی هستند گزارش‌ها سریع  و تبلیغاتی از مناسبت‌ها و اعیاد را توسط زیرمجموعه‌های خود می‌خواهند که این گزارش با چند تصویر و عکس به پایان می‌رسد درحالی‌که مشکل فرهنگی همچنان باقی‌مانده است.

مؤسس سفيران هدايت ابوطالب(ع) عنوان کرد: برای مقابله با دشمنانی که می‌خواهند به فرهنگ کشور ضربه بزنند باید توجه ویژه‌ای به کارهای زیربنای جدید در فرهنگ شود که نبود کار فرهنگی یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است.

 



افزودن نظر

نمایش در اسلایدر: 
خیر