مراسم اختتامیه نخستین گردهمایی هنری مشق صلوات با حضور حجت الاسلام سینایی

مراسم اختتامیه نخستین گردهمایی هنری مشق صلوات با حضور حجت الاسلام سینایی

آیین اختتامیه نخستین همایش خوشنویسی "مشق صلوات"  با معرفی برگزیدگان خود و با حضور چهره های مطرح خوشنویسی کشور برگزار شد.

این همایش در دی ماه 94 به مناسبت میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی (ص) از سوی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 17 با شرکت 220 خوشنویس از استان های قزوین، زنجان، گیلان، قم، کرج، همدان، یزد و تهران اجرا شد که در آن خوشنویسان کلمه ی "صلوات" را مشق کردند. آیین اختتامیه این همایش که در روز دوشنبه 17 اسفند ماه برگزار شد میزبان استادان به نام خوشنویسی کشور بود.

مهدی تقی نژاد  مدیریت فرهنگسرای بهاران به عنوان سخنران اول این گردهمایی درباره اهداف این برنامه و چگونگی اجرا و داوری آثار توضیحاتی را برای حاضرین ارایه داد.

در این مراسم و به طور زنده، هنرمند پیشکسوت آقای فرج الله بازیار از هنرمندان خوشنویس منطقه بطور زنده به اجرای خوشنویسی قرآنی پرداختند که هنرنمایی وی روی پرده سینما بهاران به نمایش در می آمد.
در ادامه مراسم، حجت الاسلام و المسلمین سینایی رییس حوزه علمیه حضرت ابوطالب و از خوشنویسان مطرح کشوری به ایراد سخنانی پرداختند.
حجت الاسلام سینایی بیان داشت : فعالیت های فرهنگی هنری که در دو سال گذشته در منطقه 17 انجام شده کم نظیر بوده است.و سرآمد این فعالیت ها همین همایش خوشنویسی است که برکات فراوانی برای خالقین آثار، بانیان این امر و مردم منطقه داشته و خواهد داشت.
وی ادامه داد: برای این موضوع  به این مراسم تشریف آورده اند که از مدیریت محترم فرهنگسرا جناب تقی نژاد و همکاران گرامشان که اینچنین فعالیتهای بی سرو صدا اما پر محتوایی را صورت داده اند  تقدیر و تشکر کنند
ایشان یکی از جنبه های مهم این برنامه را شناخت گنج های پنهان منطقه 17 در عرصه خوشنویسی و معرفی بیشتر ایشان  دانستند و به طور مثال اساتیدی همچون : محمد مسلم خانی ، رضا و عباس ولیزاده ، عسگر محمدی تبار و . . . که فرزندان همین منطقه می باشند  را ذکر و ابراز امیدواری کردند در برنامه های بعدی این مهم بیشتر اتفاق افتد  .
حجه الاسلام سنایی افزود: هنر آن نیست که دیگران نتوانند انجام دهند بلکه هنر تعریف دیگر دارد و برخی رشته ها مهارت و صنایع هستند. در انقلاب اسلامی برخی از هنرها خیلی احیا گردید  که یکی از مهم ترین آنها خوشنویسی است و علت آن را مورادی برشمردند که به صورت اختصار بیان میگردد :
1- خوشنویسی در جبهه بسیار پر کاربرد بود و در زمان دفاع مقدس بسیاری از پلاکارها و تابلوها برای رزمندگان و . . . به صورت دست نویس بود و ابزار و آلات پیشرفته امروزی نبود
2- هنر خوشنویسی از کم حاشیه ترین و یا بی حاشیه ترین هنر هاست و حتی عوارض جانبی هم ندارد "یعنی هنر طیب و طاهر  به عبارتی " و اگر گاهی خوشنویسی اشتباهی کند از خوشنویسی او نیست بلکه از ایرادات آن شخص است
ایشان بیان داشت: اگر خوشنویسی عوارضی داشت حضرت امام خمینی "ره " و یا علامه طباطبایی به آن نمی پرداختند زیرا اینها مظهر تقوی بودند و به کار شبهه ناک دست نمیزدند و فرمودند به نقل از همسر علامه طباطبایی که معظم له بعد از نماز شب و فریضه صبحشان خط درشت مشق میکردند و 15 تا 20 سال همچنان ادامه داشت
وی خاطر نشان کرد که به همین دلیل " سلامت بودن این هنر " می بایست نشر و ترویج آن را موکدا توصیه کرد و در رواجش همه می باید همکاری کنند زیرا در ابعاد روحی و عاطفی فرزندان ما بسیار تاثیر گذار می باشد و حواشی برخی دیگر از به اصطلاح هنرها را ندارد .
3- در خوشنویسی معنی و مفهوم  که اصل ستون و محور این هنر است بسیار حائز اهمیت است و خوشنویسان  به این مهم بسیار پرداخته اند .

حجت الاسلام سینایی خاطر نشان کرد که نگاه به خوشنویسی بهجت و نورانیت به انسان می دهد و البته فقط سواد و بیاض انسان را سیراب نمی کند بله آن مفاهیم ارزش بیشتری  میدهد و اگر در خوشنویسی  به معانی و مفاهیم ارزشمند بیشتر توجه گردد و یا از علما و اسلام شناسان در این موضوع کمک و راهنمایی و یا همکاری گرفته شود  این هنر بسیار لذتبخش تر و ماندگارتر  خواهد بود و برای این موضوع کتبی که توسط اساتید بزرگ خوشنویسی کتابت گردیده مانند ترجیع بند هاتف اصفهانی به قلم  استاد امیر خانی را مثال آوردند و فرمودند آیا خوشنویسی این استاد به آن اثر ارزش داده یا متن آن و یا تذهیب  دیگر اساتید بزرگ در آن ؟
وی در رابطه با این گردهمایی و در تقدیر از این امر بیان داشت: " صلوات " که موضوع اصلی این برنامه معنوی بود به چه معناست و محور اصلی آن چیست ؟ نبی مکرم اسلام ، شخصیتی است که خدای کریم در قرآن او را خلق عظیم معرفی کرده است  که صلوات بر او افتخار فرشته ها است و نگارش آن افتخار ما خوشنویسان و این است که اثر هنری ما جاودانگی ظاهری و باطنی پیدا می کند و احادیثی را در ارتباط با ثواب کتابت صلوات عنوان فرمودند .

در ادامه مراسم از اساتید مدعو مراسم آقایان آهنگران، سپهری، شیخ خانی، گودرزی، هدایتی، خسروروشن، محمدی تبار، عباس و رضا ولی زاده برای همراهی، تلاش و حضور در عرصه هنر والای خوشنویسی توسط مدیریت فرهنگی هنری منطقه 17 تقدیر شد.

حضور استادان و بازدید از نمایشگاه خوشنویسی "عروه الوثقی" که به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) در نگارخانه فرهنگ سرای بهاران بر پا شده است پایان بخش آیین اختتامیه نخستین همایش خوشنویسی "مشق صلوات" بود.



نظرات

ارسال شده توسط ایمان حقیقی (تایید نشده) در جمعه, 04/08/2016 - 15:37
با سلام. به حق باید از مسئولان برگزاری این مراسم تقدیر و تشکر کرد که با زحمات خودشون هنر خوشنویسی رو هرچه بیشتر با معارف دین تلفیق میکنند.
ارسال شده توسط superuser در جمعه, 04/08/2016 - 16:06
سلام. با تشکر از پیامتون. خداوند ان شاءالله به همه هنرمندان ارزشی توفیق بدهد.
ارسال شده توسط زهرا (تایید نشده) در د., 06/03/2019 - 00:53
درود بر روح بزرگ استاد فرج الله بازیار

افزودن نظر