لازمه نهادینه کردن ارزش حجاب از کودکی در افراد؛ بهره‌گیری از نیروی عقل و صدای فطرت

ایکنا ــ‌ گروه جامعه ــ‌ یک استاد حوزه و دانشگاه بهترین راهکار برای آموزش کودکان در زمینه انس با حجاب را، کمک گرفتن از دو نیروی درونی در وجود آدمی یعنی نیروی عقل و صدای فطرت دانست.
 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا؛ به فلسفه حجاب و دلایل وجوب آن در قرآن و حدیث اشاره کرد و گفت: آنچه در مورد حجاب در اسلام آمده است، بحث درباره اندازه حجاب و بیان احکام مربوط به آن است، نه اصل حجاب؛ چرا که اصل حجاب ریشه در فطرت انسان دارد. در هر کجای این کره خاکی، حتی در دورافتاده‌ترین جزیره که ساکنین آن هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارند، انسان‌ها برای خود پوششی را انتخاب می‌کنند. هدف آن‌ها از پوشش و حجاب محافظت از بدن در برابر گرما و سرما و همچنین به دست آوردن آرامش خاطر است. این عمل آن‌ها یک ریشه فطری و عقلی نظیر سایر اعمالشان همچون؛ ازدواج و خواب و خوراک و ... دارد، پس اصل حجاب مورد قبول همه انسان‌ها است.
وی با بیان اینکه در کشور‌های لائیک و بی دین هم مردم پوششی را برای خود انتخاب کرده اند، با این تفاوت که اندازه حجابشان مانند مسلمانان نیست، گفت: عده‌ای اندازه حجاب را فقط بدن می‌دانند، عده‌ای با سر و گردن؛ در این میان اختلاف نظر در شریعت‌های مختلف در مورد اندازه آن است وگرنه خاستگاه اصلی حجاب، جان و فطرت آدمی است.
 
حجت الاسلام سینایی در ادامه به بیان نکاتی در زمینه تفهیم ارزش حجاب برای کودکان پرداخت و گفت: لازمه این مهم، انتخاب حجاب از روی فهم و شناخت توسط والدین است. برخی افراد از روی عادت و به منظور رعایت هنجار‌های جامعه، حجاب شرعی دارند. این افراد چندان پایبند ارزش‌های اسلامی نبوده و به محض خروج از ایران، شکل حجابشان تغییر می‌کند. بهترین کار برای آموزش کودکان، کمک گرفتن از دو نیروی درونی، در وجود آدمی یعنی نیروی عقل و صدای فطرت است.
 
هرزگیِ خیابانی
 
وی ادامه داد: باید کودک را طوری تربیت کنیم که در همه اعمال خود، عاقلانه رفتار کند. چنین کودکی خود به خود حجاب را دوست دارد، چون می‌داند که حجاب برای او آرامش خاطر را به ارمغان می‌آورد و بدین ترتیب از دست و زبان متجاوزان در امان است؛ به همین دلیل است که حتی در غرب مشاهده می‌شود که انسان‌های عاقلی مثل اساتید دانشگاه، لباسی را انتخاب می‌کنند که صراحتا بیانگر این مطلب است که من اهل مراودات مبتذل نبوده و برای خود احترام قائل هستم. چنین افرادی بدون آگاهی از شریعت عمل کرده و این ناشی از عقلانیت آنان است. انسان عاقل به دنبال آرامش بوده و از ماجراجویی‌های هرزگیِ خیابانی دوری می‌کند.
 
وی گوش دادن به صدای فطرت را گام دوم در تفهیم ارزش حجاب برای کودکان برشمرد و اظهار کرد: باید کودک را طوری تربیت کنیم که با فطرت خود مأنوس باشد. متاسفانه گاهی از طریق آموزش‌های نادرست، فطرت انسانی را با گرد و غبار می‌پوشانیم و مانع از آن می‌شویم که ندای درونی و فطری او به گوشش برسد. قرآن در همین موضوع می‌فرماید: «برخی دسیسه کرده و نفس را می‌پوشانند».
 
حجت‌الاسلام سینایی آموزش چنین مسائلی را صرفا به عهده وزارت آموزش و پرورش ندانست و تصریح کرد: این امر باید در خانواده ها، مهدکودک‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مساجد، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات و در همه نهاد‌هایی که به شکلی با کودکان و نوجوانان ارتباط دارند، اجرایی شود. کودکی که اینگونه تربیت شده باشد، خودش قطعا حجاب را انتخاب می‌کند و برای اصلاح او، نیازی به توسل به زور و اجبار نیست.
 
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بیان تفاوت عفاف و حجاب پرداخت و عنوان کرد: حیا و عفت، آن نیروی بازدارنده درونی است و حجاب، شکل بیرونی آن است و بروز حیا و عفت است؛ بنابراین رابطه عفاف و حجاب، عموم و خصوص من وجه است. یعنی ممکن است فردی باحجاب باشد و با حیا، اما فردی باحجاب باشد و بی حیا. فردی بی حجاب باشد و بی حیا و فردی نیز بی حجاب باشد، ولی باحیا. این دسته آخر به دلیل کمبود آگاهی از حجاب است که باعث شده تا به شیوه‌ای دیگر رفتار کنند. معمولا انسان باحیا، باحجاب هم هست.
 
اختیار در انتخاب حجاب

وی به موضوع اختیار در انتخاب حجاب در جامعه اشاره و عنوان کرد: در امر حجاب حقوق انسانی جامعه مطرح است و به لحاظ حقوقی، شخصی دانستن این مساله، درست نیست. هیچ جامعه و کشوری در دنیا پیدا نمی‌شود که در برابر فردی که قصد خودکشی در حضور مردم را دارد، سکوت کرده و به او اجازه این کار را بدهد؛ حتی با وجود رضایت قلبی خود فرد، پس مشخص می‌شود که نفس و جان او، تنها متعلق به خود او نبوده و نسبت به خانواده و جامعه خود، حقی بر گردن دارد؛ مسئله حجاب نیز به همین شکل است و به جامعه مربوط می‌شود.

 
وی با بیان اینکه در زمینه حجاب حقوق الهی نیز مطرح است، عنوان کرد: از آنجا که خدای متعال می‌فرمایند: «ای انسان حق نداری خودت را خوار و ذلیل کنی؛ تو مال منی؛ من تو را خلق کرده ام و راضی نخواهم شد که به تو بی احترامی شود.» پس، چون بی حجابی که سرآغاز بی آبرویی و بی حیثیتی است و برای انسان بی احترامی‌هایی را در پی دارد، خداوند ما را از آن منع کرده است.
 
موسس مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب (ع) با تأکید بر اینکه در سیره امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز مشاهده می‌شود که در بین سخنان ایشان، نهی از استکبار و استثمار و زورگویی و خوردن حق مردم و دزدی و... به مراتب بیشتر از نهی از بی حجابی است، گفت: هنگام اجرای امر به معروف نیز باید به این اولویت بندی توجه کرد و صرفا محدود به یک بعد خاص از دین نشد.
 
 
وی در پایان سخنان خود به مشارکت و همدلی تمام آحاد جامعه از اقشار و باور‌های مختلف با نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره و عنوان کرد: غربی‌ها اصرار داشتند بگویند که هر کسی که در ایران بدحجاب یا بی حجاب است، مخالف نظام جمهوری اسلامی و مخالف ارزش‌های انقلاب اسلامی است و بدحجاب‌ها مخالفت خودشان را به این شکل نشان می‌دهند، ولی همانطورکه می‌بینید، افرادی هستند که طرفدار امام و مقام معظم رهبری و ارزش‌های انقلاب هستند، ولی دچار بدحجابی هم هستند. غیبت کردن به مراتب بدتر از بدحجابی است، ولی منِ نوعی ممکن است با وجود تمام علاقه‌ای که به امام و رهبر و شهدا دارم و با اینکه حاضرم جان خود را فدای کشورم کنم، گناه کرده و مرتکب عمل زشت غیبت شوم. اینطور نیست که هر کسی که غیبت می‌کند، مخالف نظام است.
 
 


افزودن نظر

نمایش در اسلایدر: 
نمایش در اسلایدر