زندگی اسلامی بر مبنای تهذیب و خودسازی بنا شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجید سینایی، مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب (ع) امروز در مراسم سوم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که در پژوهشگاه سپاه برگزار شد، گفت: یکی از گرفتاری‌های امروز ما حتی در بخش کلان نظام، تقسیم‌بندی و مرزبندی بین مواردی همچون هنر، سیاست، اقتصاد، تعلیم و تربیت، با تهذیب و خودسازی است.

وی با اشاره به اینکه تفکیک بخش‌های مختلف زندگی از خودسازی در سطح کلان نظام امری خطرناک است، عنوان کرد: در اسلام، سیاست، هنر، اقتصاد، حج، جهاد و همه امورات زندگی همواره در حال تربیت انسان است.

حجت‌الاسلام سینایی افزود: در اسلام به‌ هیچ‌وجه در بخش‌های مختلف زندگی انسان حالت سکولاریسمی وجود ندارد، در اسلام کسی که تجارت صحیح می‌کند در حال سیر و سلوک است این‌گونه نیست که هر کس اهل سیاست یا هنر بود پس نمی‌تواند مشغول تهذیب باشد.

مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب (ع) بیان داشت: این مرزبندی‌هایی که امروز ما در زوایای مختلف زندگی قرار دادیم در قاموس دین نبوده است، حتی در فقه که بخش روبنایی دین است، برای انسان فرایند اخلاقی و تهذیبی دارد.

وی افزود: اگر انسان هر کاری از غذا خوردن تا خدمت به مردم در قالب سیاست را برای رضای خدا انجام داد این انسان در حال تهذیب و خودسازی است.

حجت‌الاسلام سینایی با اشاره به اینکه ما در قرآن کریم 6 هزار آیه تهذیبی انسان‌ساز داریم، گفت: این‌گونه نیست که تصور کنیم برخی آیات قرآن برای دنیا و برخی برای آخرت است، بلکه همه امور دین برای رسیدن انسان به خداوند است.

مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب(ع) افزود: کسانی که خمس می‌دهند خودشان تزکیه می‌شوند، خمس دادن صرفاً امری اقتصادی نیست بلکه امری ربانی است تا انسان را بسازد.

وی با اشاره به اینکه در اسلام سیاست آن‌هم خودسازی است، عنوان کرد: اسلام خط روشنی دارد و فقط برای حفظ دنیا نیست بلکه برای رسیدن به خداوند است؛ برخی تصور می‌کنند سکولاریست برخورد جدی هتاکانه ای است که شخص بگوید دین از سیاست جدا است، نه کسی هم که در رفتار نیت الهی ندارد او هم به شیوه سکولار عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام سینایی افزود: امام راحل زمانی که وقتی نماز می‌خواندند عبادت می‌کردند، زمانی هم که روزنامه می‌خواندند عبادت می‌کردند چراکه قربه الی الله روزنامه می‌خواندند تا چاره‌ای برای مسلمانان اندیشه کنند و مشکلی از مشکلات آنان را حل کنند.

مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب (ع) با اشاره به اینکه در حوزه علمیه باید معاون آموزش و معاون پژوهش هر دو در مسیر تهذیب باشند، گفت: هر کس در هر سمتی یا هرجایی باید در مسیر خودسازی و انسان‌سازی باشد، هراندازه انسان به خودسازی نزدیک شود نیت او در اعمالش الهی باشد به دین‌داری نبوی نزدیک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر ما تهذیب کنیم که خود را ساخته و به بهشت و کمالات برسانیم منتی نیست، گفت: اینکه کسی نماز می‌خواند و اجازه ملاقات با محبوب به او داده می‌شود آیا افتخار نیست؛ این امر مغتنم و غنیمت است پس نباید آن را غرامت دانست.

حجت‌الاسلام سینایی افزود: با این نگاه اگر کسی توفیق پیدا کرد در دستگاه امام حسین(ع) خدمتی کند باید تشکر کند نه اینکه منت بگذارد.

مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب(ع) با اشاره به اینکه باید مراقب باشیم که با بزرگ کردن جنبه مصیبت کربلا از بخش حماسی آن غافل نشویم، ابراز کرد: وقتی نیت انسان الهی باشد و در این مسیر به خودسازی برد دیگر کار برای خدا را غرامت فرض نمی‌کند.

وی بابیان اینکه در اسلام دلجویی از مسئولان آن‌هم با امور مادی وجود ندارد، گفت: امام راحل از کسی دلجویی نمی‌کردند می‌فرمودند من مسیر خدمت به مردم را برای رضای خدا می‌روم هر کس می‌خواهد همراه شود نمی‌خواهد بازنشیند./807/201/ب2

 



افزودن نظر

نمایش در اسلایدر: 
نمایش در اسلایدر