دنيای غرب با اطلاع از آثار اجتماعی حج برای ناكامی آن تلاش می‌كند

حجت‌الاسلام والمسلمين مجيد سينايی، رئيس حوزه علميه سفيران هدايت در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب و با اشاره به تأثيرات اجتماعی حج بر جامعه، بيان كرد: بهترين مطلب در اين زمينه را در سخنان امام خمينی(ره) می‌توان يافت، ايشان معتقد بودند كه حج يك كنگره بين‌المللی است، يك اجتماعی است كه مسلمانان دنيا از هر قوم و قبيله و نژاد و زبانی جمع می‌شوند.

حجت‌الاسلام سينايی ادامه داد: آثار اجتماعی چنين گردهمايی كاملاً واضح است، در چنين اجتماعی است كه مشكلات جهان اسلام مطرح و برای آن چاره‌جويی می‌شود، در چنين اجتماعی است كه انس و الفت و دوستی بوجود می‌آيد، سياه و سفيد و عرب و عجم گرد‌هم می‌آيند و مهمتر از همه حج يك قدرت‌نمايی اجتماعی و عقيدتی است كه در آن انسان‌ها دور هم جمع شده و يك شعار واحد سر می‌دهند.

وی در ادامه سخنان خود به نقش پر رنگ امام راحل در تحول تفكرات حول مقوله حج اشاره كرد و افزود: قبل از امام خمينی(ره) بسياری به غلط فكر می‌كردند كه حج يك مسافرت خصوصی است، يعنی گمان می‌كردند كه از اينجا بايد دلت را به خدا بسپاری به مكه بروی و در آنجا با خدا راز و نياز كنی و برگردی، اما اين اقل كار است در حالی كه امام خمينی (ره) با تكيه بر قرآن و احاديث نبوی اين انديشه را تغيير دادند.

رئيس حوزه علميه سفيران هدايت تصريح كرد: اما متأسفانه هنوز هم برخی گمان می‌كنند كه حج يك مقوله فردی است، در حالی كه خداوند در آيه ۳۲ سوره مباركه حج می‌فرمايند: «وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوب؛ اين است [فرايض خدا] و هر كس شعاير خدا را بزرگ دارد در حقيقت آن [حاكى] از پاكى دلهاست»، بنابراين حج يك تعظيم، يك شعار، يك قدرت نمايی واقعی است كه در آن مسلمانان يك جا جمع می‌شوند.

حجت‌الاسلام سينايی با تأكيد بر اينكه آثار اجتماعی حج بسيار گسترده است، افزود: اگر كسی بخواهد آثار اجتماعی حج را بنويسد فهرستی طولانی می‌شود كه به حالت عادی حتی آن را نمی‌توان به عدد در آورد، اما يكی از اهداف حج اين است كه تعداد زيادی از مسلمانان با جمع ‌شدن در يك مكان، مشكلاتشان را مطرح و برای آن چاره‌جويی كنند و با كمبودهای هم آشنا شده و به كمك امكاناتشان آن‌ها را رفع كنند.

رئيس حوزه علميه سفيران هدايت در پاسخ به اين سؤال كه جوامع اسلامی چقدر با ظرفيت‌ها و اثرات حج آشنايی دارند و چقدر توانسته‌اند به آن آثار دست يابند، گفت: قطعاً در ابتدای راه اين شناخت قرار داريم، قبل از اينكه ما به آثار اجتماعی، عرفانی، نظامی، سياسی، اقتصادی و... حج پی ببريم دنيای غرب به اين آثار پی برده است، آنها بهتر از ما می‌دانند كه اين اثرات چقدر می‌تواند برای مسلمانان مفيد باشد به همين خاطر بذر ناتوانی و عدم موفقيت را بين مسلمانان پاشيده‌اند، يعنی كاری كرده‌اند كه حج محل نزاع و دعوا شود.

وی در ادامه گفت: سياه و سفيد و عرب و عجم بودن می‌توانست نقطه قوت جهان اسلام باشد، اما الان به نقطه ضعف ما تبديل شده است. عده‌ای از علمای مذاهب مختلف در آنجا جمع می‌شوند تا به نزاع در مورد عقايدشان بپردازند و شرطه‌های عربستانی نيز به وسيله باتوم به هر كسی كه بخواهد از عقايدش دفاع كند حمله می‌كنند. اين مسائل يقيناً از خارج از جغرافيای اسلام هدايت می‌شود.

حجت‌الاسلام سينايی با تشبيه مكانيزم حج به يك جعبه تقسيم، عنوان كرد: برق‌رسانی در ساختمان از شمال و جنوب و شرق و غرب ساختمان به يك جعبه تقسيم منتهی می‌شود و در آنجا تقسيم‌بندی و شعبه شعبه شدن‌ها صورت می‌گيرد، در جريان حج نيز تمام تصميم‌گيری‌های سياسی، اجتماعی، اقتصادی و ...جهان اسلام بايد صورت بگيرد، سپس اين تصميم‌ها در جغرافيای وسيع جهان اسلام اجرا شود.

وی تصريح كرد: حج اتاق فكر اسلام و محل تصميم‌گيری و دوستی است. آنجا جايی است كه محبت بين مسلمين را بايد به تمام بدنه جهان اسلام منتقل كنيم.

حجت‌الاسلام سينايی در مورد نحوه برقراری ارتباط بين مسلمانان با وجود تفاوت زبانی و مذهبی گفت: در اين زمينه مسلمانان بايد آموزش ببينند همان‌گونه كه از ابتدا به كودكان نماز خواندن را آموزش می‌دهيم بايد نحوه برقراری ارتباط و روابط عمومی اسلامی را نيز آموزش دهيم. اگر حجاج آموزش ببينند و وارد حج شوند به كمك اين آموزش‌ها عليرغم تفاوت زبانی می‌توانند، دوستی با ساير مسلمانان را ايجاد كنند.

وی در پاسخ به اين سؤال كه حجاج چگونه می‌توانند دريافته‌های خود از حج را به خانواده، اطرافيان و جامعه خود انتقال دهند، به ظرفيت و توانايی متفاوت افراد اشاره و بيان كرد: يك فرد بی‌سواد فقط می‌تواند به صورت شفاهی تجربيات و دريافته‌های خود را در حد محدود اطرافيان خود انعكاس دهد و به اين ترتيب شعاع نورافشانيش كمتر از كسی است كه توانايی نوشتن دارد، اگر به حجاج با سواد آموزش دهيم كه خاطرات و انديشه‌ها و دريافته‌های سياسی، اجتماعی، عرفانی، معنوی و ... خود را از حج بنويسند می‌توان از اين نوشته‌ها فيلمنامه، فيلم و يا سريال تهيه كرد و با توجه به اينكه حج مورد وفاق تمام جهان اسلام است تمام كشورهای اسلامی خواهان چنين محصولات فرهنگی خواهند بود.

وی در ادامه تصريح كرد: اما عليرغم اينكه هر ساله هزاران نفر به حج می‌روند در طول اين مدت طولانی هيچ فيلم يا سريالی از اين كنگره عظيم تهيه نشده است، حتی دانشجويانی هم كه به حج مشرف می‌شوند در اين زمينه كاری انجام نداده‌اند و سفرنامه‌ای نوشته نشده است، يعنی حج آنها آنقدر گيرايی نداشته كه بتوان آن را به ديگران منتقل كرد؟ شعاع نورافشانی حج را ما از ميان برده‌ايم.

حجت‌الاسلام سينايی از سخنانش اين‌گونه نتيجه‌گيری كرد كه دو نوع آموزش برای حجاج لازم است؛ اول آموزش قبل از حج كه چگونه از حج بهره ببرند و دوم آموزش در مورد بازگشت از حج كه چگونه بهره‌هايشان را در قالب فيلم، نوشته، شعر، سخنرانی و امثال اينها منتشر كنند.

در پايان سينايی بيشتر وظايف انتشار مفاهيم اجتماعی حج را بر عهده دولت دانست و گفت: شعاع توانايی يك فرد محدود است اما اگر دولت و سازمان‌هايی مانند حج و زيارت در اين زمينه برنامه‌ريزی كنند می‌توانيم طرح‌ها را در سطح كلان اجرايی كنيم.

همچنين وی پيشنهاد كرد كه سازمان حج و زيارت هر ساله مسابقه‌ای با عنوان بهترين نوشته و يا خاطره برگزار كند و از اين نوشته‌ها فيلم و سريال ساخته شود تا بتوان آنها را در سطح گسترده اجتماع پخش كرد.

 

منبع: ایکنا

27 آبان 1388



افزودن نظر

نمایش در اسلایدر: 
خیر