حجت الاسلام سینایی: رابطه شاگرد و استادی باید در حوزه ها تقویت شود.

حجت الاسلام سینایی: رابطه شاگرد و استادی باید در حوزه ها تقویت شود.

خبرگزاری رسا: هویت طلبگی(۴۷) رابطه شاگرد و استادی باید در حوزه ها تقویت شود مؤسس حوزه علمیه سفيران هدايت ابوطالب(ع) تقویت رابطه شاگرد و استادی بر اساس سیره علمای سلف را یکی از راه های تثبیت وتحکیم هویت طلبگی ارزیابی کرد. حجت‌الاسلام مجيد سینایی موسس مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، خواستار ارزیابی پژوهشی در حوزه‌های علمیه کشور شد. حجت الاسلام سینایی ادامه داد: مراکز حوزه‌های علمیه باید یک بخشی را برای ارزیابی کیفی پژوهش در وضعیت گذشته، موجود و کنونی حوزه‌های علمیه اختصاص دهند که به این وسیله امکان رشد و رویش‌ها ارزیابی شود؛‌ متاسفانه در حال حاضر هیچ ارزیابی در این مورد انجام نگرفته است. لزوم شفافیت در قوانین حوزه علمیه وی اظهار داشت: یکی از عوامل تحیرزدایی ایجاد شفافیت در قوانین است یعنی باید مشخص شود که چه افرادی با چه ویژگی‌هایی وارد حوزه شده و چگونه دوره‌ها، مهارت‌ها و علوم را فرا بگیرند که پس از فارغ التحصیلی برای ارائه خدمات، در ارگان‌ها یا نهادهای مختلف جذب شوند. مؤسس حوزه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) گفت: امروز حوزه های علمیه به لحاظ قانونی ابهام دارند به همین دلیل با اعمال سلیقه یا بی‌سلیقگی جذب طلبه کرده یا حتی در نحوه تدریس و مطالعه دروس نسبت به دیگر حوزه‌های علمیه متفاوت هستند. حجت‌الاسلام سینایی افزود: طلاب پس از فارغ‌التحصیلی در یک مکان یا شغل مشخص جذب نمی‌شوند؛ هر فردی بر اساس ارتباطات با مراکزی نظیر دانشگاه‌ها یا سایر مراکز دارد مشغول به کار می‌شود. در واقع در حوزه‌های علمیه برای جذب، تربیت و خروجی آن به لحاظ قانونی در آئین‌نامه‌ها یک ابهام جدی وجود دارد، همچنین دوره‌های تخصصی که به حوزه‌ها افزوده شد سبب ابهام بیشتری گردیده است. اساتید باید در دسترس طلاب باشند وی با اشاره به عملکرد گذشته حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در گذشته استادانی مانند علامه طباطبایی و امام خمینی (ره)، مراجع تقلید، مرحوم مطهری، مرحوم بهشتی و دیگر بزرگان در دسترس طلاب بودند به همین علت طلبه‌ها طی انس و الفت با این مدرسین از آنان الگوبرداری می‌کردند. حجت الاسلام سینایی ادامه داد: با مطالعه زندگی‌نامه‌ شخصیت‌های بزرگ حوزه‌های علمیه شاهد هستید که طلاب از بزرگان مشورت گرفته‌اند سپس به سروسامان رسیده‌اند در واقع همین کنار هم بودن استادان و طلاب سبب می‌شد که استادان توانایی و استعدادهای طلاب را شناخته و آنان را به نحو شایسته راهنمایی کنند. حجت‌الاسلام سینایی عنوان کرد: متاسفانه در حوزه های علمیه کنونی مشورت به سبک قدیم از بین رفته است و ارتباط به صورت رسمی همانند دانشگاه در حوزه ها حاکم شده است بنابراین شناخت استعدادها و توانایی طلبه مقدور نیست همچنین در مدل مدرن جدید که مرکز تفصیلی مدرنی با تست شخصیت ، ضریب هوشی و ... بتواند از طلبه تست بگیرد و براساس توانایی فرد را راهنمایی کند وجود ندارد. وی با اشاره به این که عامل دیگر تحیر طلاب خود آنها هستند، اظهار داشت: برخی از طلبه‌ها زمانی که وارد حوزه‌های علمیه می‌شوند در عرض 5 سال دروس حوزی خود را تمام می‌کنند در حالی که بسیاری از آنان طی 7 الی 10 زمان صرف این مساله می‌کنند. حجت الاسلام سینایی افزود: به طور قطع طلابی که در طول 5 سال درس خود را تمام می‌کنند دارای توانایی بیشتری نسبت به برخی دیگر از طلاب هستند چراکه آنان از معدل، هوش، فراست و گیرایی بالاتری نسبت به دیگران برخوردار بوده یا با اهداف مشخص وارد حوزه شده‌اند و به همین دلیل در برنامه ریزی خود بهتر عمل می کنند. /۸۰۷/ت۳۰۲/ج



افزودن نظر