جذب و گزینش طلاب نیازمند دقت مسؤولان حوزه است

حجت‌الاسلام مجید سینایی تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره ضرورت نظام مندسازی جذب طلاب، گفت: متأسفانه الآن نظام‌مندسازی جذب طلاب مساوی شده با سیستم کنکور دانشگاه یعنی با ابزار و اسباب مدرن اما ناکارآمد، درحالی‌که نظام‌مندسازی یعنی ما بدانیم چه کسانی را گزینش می‌کنیم و اینکه تمام سرگذشت آنها را به لحاظ کمی و کیفی با جزئیات آن داشته باشیم.

وی افزود: گزینش طلاب باید کاملاً دقیق باشد چراکه ما شغلی مهمتر از این در کشور نداریم، برخی مراکز نظامی و امنیتی گزینش‌های چندلایه دارند اما ما درباره گزینش طلاب این مسأله را نداریم.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) ادامه داد: در گزینش باید بدانیم چه کسانی از کدام اقلیت‌ها می‌آیند و جذب کجا می‌شوند چراکه این افراد با ناموس، دین و جان مردم در ارتباط هستند.

حجت‌الاسلام سینایی با بیان اینکه برای ورود متقاضیان با استعداد به حوزه علمیه باید به لحاظ کمی و کیفی یک گزینش کاملا نظام‌مند داشته باشیم، عنوان کرد: این نوع گزینش باید بتواند با استعدادسنجی تشخیص دهد شخص در کدام یک از این بخش‌ها مانند علوم انسانی، حفظ، استنباط و درک ریاضی یا سایر مسائل جای رشد و ترقی دارد.

وی افزود: بعد از گزینش نظام‌مند باید گروه گزینش اطلاعات طلاب را در اختیار کادر آموزشی قرار دهد، در حالی که امروز این دو جزیره‌ای عمل کرده و بین آن‌ها هیچ ارتباطی نیست و این به زیان طلاب است.

حجت‌الاسلام سینایی درباره ارزیابی خود نسبت به افزایش داوطلبان ورود به حوزه‌های علمیه و گسترش کمی مدارس، اظهار داشت: ما که در حوزه‌های علمیه هستیم به لحاظ گسترش کمی هجوم مردم به سمت حوزه علمیه را به نسبت رشد جمعیت تایید نمی‌کنیم.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) افزود: سال‌های 61 تا 63 از هر ده نفر سه نفر وارد حوزه علمیه می‌شدند اما الان از هر بیست نفر سه نفر وارد حوزه علمیه می‌شوند مهمتر اینکه از طرف نخبگان جامعه هیچ تمایلی برای ورود به حوزه علمیه احساس نمی‌شود.

وی ادامه داد: یعنی نخبگان ما برای تحصیلات عالیه در درجه اول رشته‌های پزشکی، مهندسی و دانشگاه را انتخاب می‌کنند که اگر پذیرفته نشدند در این صورت به حوزه علمیه مراجعه می‌کنند، بهترین نخبه‌ها به سمت خارج، دانشگاه‌های داخلی و در پایین‌ترین رنکینگ استعداد علاقه‌مند به حضور در حوزه‌های علمیه هستند.



افزودن نظر

نمایش در اسلایدر: 
خیر