تفسیر های کوتاه شبانگاهی استاد سینایی "سوره نساء" بخش 3

تفسیر کوتاه حجت الاسلام سینایی "سوره نساء" آیه 59

آیه آخر را ترجمه می کنیم، آیه می فرماید ای کسانی که ایمان آوردید از خدا و رسول اطاعت کنید، از دو طریق این به ولایت فقیه می رسد یا اینکه خود الْأَمْرِ اطلاق دارد و به ولی امر شامل می شود اهل سنت می گویند که این الْأَمْرِ شامل حاکم جاعر هم می شود اگر شامل حاکم جاعر می شود پس شامل حاکم عادل نمی شود به طریق اولا او را هم شامل می شود پس فقه اهل سنت و فقه های دیگر می گویند آنها می گویند این أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ  این الْأَمْرِ شامل حال صدام هم می شود شامل حال یزید هم می شود، اگر شامل حاکم جاعر هم می شود به طریق اولا شامل حاکم عادل که می شود و سبعت کلام بحثی نیست تمام شد ما می گوییم حاکم جاعر نمی شود شما می گویید می شود کاری به این نداریم که حق دارد یا ندارد بماند، اما ولی فقیه را که شامل می شود نمی شود که شما بگویید نه حاکم جاعر حق دارد حاکم عادل حق ندارد مطلب دوم در خود فقهای شیعه بعضی ها می گویند الْأَمْرِ شامل ولی امر مسلمین یعنی ولایت فقیه هم می شود یعنی أَطِيعُوا اللَّهَ خدا را اطاعت کنید رسول را اطاعت کنید و الْأَمْرِ یعنی حتی ولایت فقیه 14 معصوم 12 امام یعنی خود کلمه الْأَمْرِ دلالت بر ولی فقیه می کند گروه سوم از علمای شیعه می گویند أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ درست الْأَمْرِ فقط امامان هستند که این ترجمه معنی اش این است که آقای مکارم با ترجمه ای که کرده نشان می دهد با الْأَمْرِ ولایت فقیه را دلالت مطابقی الْأَمْرِ را می داند نمی گوید بلکه الْأَمْرِ به ولی فقیه است می گوید نه الْأَمْرِ فقط اوصیا هستند یعنی حضرت علی تا امام زمان پس اطاعت کنید خدا و رسولش را و دوازده امام را پس ولی فقیه از کجا آمد پس این جمله دلالتی به ولایت فقیه با این ترجمه ندارد اما ما اطاعت می کنیم امامان را بعد حدیث امام هست که می گوید ما نبودیم به ولی فقیه زمانتان مراجعه کنید یا من هستم من در قم هستم اهل خراسان به ولی فقیه محل خودشون مراجعه کنند پس ما داریم اطاعت می کنیم امام معصوم را، امام معصوم می گوید به ولایت فقیه مراجعه کنید این یک مقداری واسطه می خورد اما دلالتی به ولایت فقیه دارد.

دانلود فایل صوتی