تحول حوزه باید با سرعت تحول کشور همسان و بر زندگی مردم تأثیرگذار باشد

حجت‌الاسلام مجید سینایی، تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره کیفیت آموزش، پژوهش و تهذیب در حوزه‌های علمیه، بیان داشت: مسؤولان مافوق و اداره‌کنندگان کلان حوزه علمیه به این نتیجه رسیده‌اند که حوزه باید در بخش آموزش، تهذیب و پژوهش به کیفیت بالاتری برسد اما هیچ دستگاه عمومی را برای این منظور پیدا نکردند و نتوانستند یک نظام پویا و توانمند برای آن تعیین کنند.

وی افزود: مسؤولان الگوبرداری‌های بسیار خام و ناکارآمدی را از دانشگاه‌ها برداشتند اما بسیار زود به این نتیجه رسیدند که این الگوها جز ویران کردن نتیجه‌ای برای حوزه ندارد.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) گفت: ما باید در گزینش، آموزش و تهذیب با بازشناسی نقاط قوت داشته‌های سنتی استفاده کرده و نقاط ضعف را با جایگزینی بهتر از آن اصلاح می‌کردیم اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.

حجت‌الاسلام سینایی افزود: ما در حوزه‌های علمیه تمام داشته‌های سنتی خود را با همه نقاط قوت و ضعف آن نابود کردیم و این سیستم جدیدی را که از خارج وارد دانشگاه‌های ما شده بود را به صورت کورکورانه در حوزه‌ها استفاده کردیم.

تحول در حوزه‌های علمیه نیاز صددرصدی امروز است

وی درباره ضرورت تحول در حوزه‌های علمیه برای گسترش فضای تبلیغی در داخل و خارج؛ با توجه به توصیه های رهبر معظم انقلاب، گفت: تحول در حوزه علمیه نیاز صددرصدی امروز است اگر حوزه‌های علمیه به لحاظ شکل و محتوا در خود تحول ایجاد نکنند با توجه به سرعت تحول کشور نمی‌توانند در شیوه زندگی مردم تأثیرگذار باشند.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) افزود: باید برخی از موضوعات جدید به محتوای حوزه علمیه افزوده و برخی قالب‌های ارتباط‌گیری با مخاطب به روز شود.

حجت‌الاسلام سینایی اظهار داشت: امروز با توجه به ‌نظام محتوایی فعلی سرعت ما کم و تحول بسیار کند است، اگر بخواهیم با این سرعت عمل کنیم شاید این تحولات روزی نتیجه دهد که دیر باشد و مردم کیلومترها از ما فاصله گرفته باشند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب این مساله را به خوبی درک کردند که ما نیاز به تحول داریم اما متاسفانه گروهی که باید توصیه‌های ایشان را عملی کنند بسیار ضعیف وارد عمل شدند.



افزودن نظر

نمایش در اسلایدر: 
خیر