استاد سینایی؛ قرآن دفتر راهنمای انسان در همه ادوار زندگی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سومین نشست چیستی زبان قرآن، عصر روز چهارشنبه ۱۸ تیر 1393 با حضور حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمد سینایی، مدیر حوزه علمیه ابوطالب در سالن کنفرانس بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام سینایی در این نشست با ذکر مثالی در مورد خرید اجناس و لوازم منزل که معمولاً در آنها دفترچه راهنمایی برای استفاده از وسیله قرار دارد، گفت: استفاده درست از این وسایل تنها با خواندن جزئیات دفترچه راهنما و عمل به همه دستورات آن ممکن است پس می‌توان این مسئله را در زندگی دنیا نیز تعمیم داد به این معنی که برای زندگی درست در این دنیا نیازبه، به کاربردن قرآن کریم به عنوان دفتر دستورالعمل زندگی سعادتمند داریم.

وی ادامه داد: وقتی کالای خریداری شده از حساسیت بالایی برخوردار باشد آنگاه علاوه بر دفترچه راهنما، مأموری هم از سوی شرکت خدمات پس از فروش برای راهنمایی بیشتر به منظور استفاده از آن کالا اعزام می‌شود که علاوه بر توصیه‌های ایمنی نسبت به نصب و کار انداختن اصولی وسیله اقدام می‌کند.

انبیا به دلیل حساسیت بالای زندگی انسان مأمور به راهنمایی آنها شده‌اند

سینایی تصریح کرد: انبیای الهی که از سوی خداوند برای راهنمایی بشر فروفرستاده شده‌اند نیز حکم همان مأمور راهنما را دارند که به جهت حساسیت بالای زندگی انسان در دنیا، مأمور می‌شوند که مطالب قرآن را که ممکن است برای مردم غیرقابل فهم باشد برای آن تأویل و تفسیر کنند.

این قرآن‌پژوه در ادامه گفت:  به همین دلیل است که حتی پیش از آفرینش انسان به معنای عام آن نخستین مخلوق خداوند در قالب آدمی حضرت آدم(ع) است که در سوره مبارکه بقره از آیه ۳۰ به بعد در مورد جایگاه و مرتبه آن سخن به میان آمده است و ذکر این نکته که او را فرستادیم و آموزش دادیم و گفتیم که تو معلم دیگران باش.

رسالت قرآن و عترت چیزی جز هدایت بشر نبوده است

سینایی کار انسان را در تمام ادوار تاریخی تلفیقی از آزمون و خطا دانست و گفت: قطعاً در هیچ یک از مقاطع زندگی بشر، نمی‌توان موردی را سراغ گرفت که در آن زندگی انسان بدون راهنمایی‌های یک هدایتگر به سرانجام خوشی منتهی شده باشد  پس خداوند  با فرو فرستادن قرآن و پیامبر اسلام و ذریه ایشان که حضرت محمد(ص) از آنها تعبیر به کتاب الله و عترت می‌کند جز به راهنمایی و هدایت بشر چیز دیگری را در نظر نداشته است.

مدیر حوزه علمیه ابوطالب تأکید کرد: در برخی مواقع مشاهده کرده‌اید که در جعبه لوازم خریداری شده کارت‌های هدیه‌ای گذاشته می‌شود؛ این  برای تشویق شخص خریدار برای استفاده  از محصول خریداری شده است، اگر در زمینه قرآن کریم هم شاهد خلق آثار هنری یا اینکه قرآن با تلاوت و صوت خوش خوانده می‌شود هستیم همه اینها برای  آن است که توجه ما در استفاده مؤثر از قرآن کریم بیشتر شود.

سینایی در ادامه گفت: در حقیقت شخص پیامبر(ص)، امامان معصوم(ع) و جانشینان ایشان در طول تاریخ، خود باید اشراف کامل نسبت به علوم دینی و استفاده درست انسان از نعمات الهی در زندگی داشته باشند که این به مثابه همان تکنسینی است که کار با وسایل و لوازم مورد نیاز زندگی بشری را به خوبی می‌داند.

نمایشگاه قرآن فرصت مناسبی برای تقرب خانواده‌ها با معارف قرآنی است

وی به لزوم آشنایی فرزندان با قرآن و معارف آن تأکید کرد و گفت: نمایشگاه قرآن کریم فرصت مناسب برای این تقرب خانواده‌ها و آشنایی فرزندان با معارف قرآنی است که در آن صورت به اشکال گوناگون منطبق با سلایق گوناگون مخاطب عرضه می‌شود و هر کس بنا به ظرفیت و سطح درکی که دارد می‌تواند  از آن استفاده کند.

سینایی به یکی از آیات قرآن که در آن ثواب کار خیر در برابر عقوبت گناه ده‌ها برابر در نزد پروردگار موارد محاسبه قرار می‌گیرد اشاره کرد و گفت: گروهی با این فرض از اموال بیت‌المال برای انجام کارهای خیر استفاده می‌کنند و چنین توجیهی دارند که ثواب کار خیری که انجام داده‌اند بر عقوبت گناهی که مرتکب شده و از اموال عمومی سوء‌استفاده کرده آن می‌چربد که باید بگویم بنا به فرمایش امام صادق(ع) ثواب کار خیر زمانی نوشته می‌شود که از مال و اختیار خود انسان باشد؛ با ذکر این مثال به روشنی می‌توان فهمید که استفاده از مفاد دفتر راهنمایی همچون قرآن نیاز به تفسیر معصوم(ع) دارد.

اتحاد و دوری از تفرقه رمز خنثی شدن توطئه و فتنه دشمن است

وی در ادامه ی بحث به موضوع جنایات گروه تروریستی داعش اشاره کرد و گفت: خطر داعش تا پشت مرزهای ایران نیز حس می‌شود اما چیزی که موجب شده تا داعش تاکنون به خود جرأت تجاوز به ایران را ندهد همگی ناشی از اتحاد و یکپارچگی است که میان مردم ایران وجود دارد، اتحادی که متأسفانه در جریان فتنه ۸۸ شکسته شد و با وجود جسارتی که گروهی فرصت‌طلب در روز عاشورا نسبت به حریم ولایت و شخص امام حسین(ع) کردند اما به دلیل تفرقه‌ای که میان مردم ایجاد شده بود کسی نتوانست مقابله کند.

سینایی  اذعان کرد: این همان فتنه و تفرقه‌ای بود که در روزگاری پیش از این در زمان حضرت علی(ع) فرق آن حضرت را در جریان سوء‌قصد ابن ملجم در مقابل دیدگان حضرت امام حسن(ع) و سایر نمازگزاران شکافت اما هیچ کس نتواست کاری از پیش ببرد.

وی با اشاره به نص قرآن کریم گفت: براساس آموزه‌های قرآنی که ائمه معصومین(ع) آن را تفسیر کرده‌اند، بدترین چیز به شکل فردی شرک به خداست و بدترین آن به شکل اجتماعی تفرقه است پس نسبت به آموزش دینی فرزندانمان باید کوشا باشیم که آنها را فردی موحد پرورش دهیم و از تفرقه در میان جمع بپرهیزیم تا زمانی‌که اتحاد و انسجام میان امت اسلامی باشد هیچ‌کدام از دشمنان قسم‌خورده اسلام قادر به تجاوز و جسارت نخواهند بود.

 

منبع: ایکنا

18 تیر 1393



افزودن نظر

نمایش در اسلایدر: 
خیر