احیای لیالی قدر در مساجد فرصتی برای تامل در خویشتن...

حجت الاسلام «مجید سینایی»، امام جماعت مسجد «منیریه» تهران در گفت وگو با خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره برنامه های این مسجد طی لیالی قدر اظهار کرد: بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا و همچنین برنامه افطار، سخنرانی و قرائت دعای جوشن کبیر به همراه تفسیر فرازهایی از این دعا در مسجد منیریه برقرار است.

وی در ادامه با تاکید بر کیفیت برگزاری مراسم شب های قدر در مساجد گفت: مدیریت برنامه های مساجد به ویژه طی این ایام خاص باید به گونه ای باشد که مراسم محتوامحور باشد و لازم نیست مراسم حتما تا سحر طول بکشد.

حجت الاسلام سینایی افزود: متاسفانه برخی مراسم در خیابان ها برگزار می شود و اکو را در فضای خیابان وصل می کنند که این قطعا مضر است و زمانی که برای دیگران مزاحمت ایجاد شود حکم حرام دارد بنابراین مسئولان مساجد باید نسبت به این مسئله آگاهی داشته باشند و به دیگران آگاهی بدهند.

امام جماعت مسجد «منیریه» درباره فضیلت برگزاری مراسم ادعیه ویژه شب قدر در مساجد اظهار کرد: در روایات برای اقامه نماز به جماعت توصیه شده است و حتی برخی فقها می گویند اگر شخص عذری برای عدم حضور در نماز جماعت نداشته باشد نماز فرادی مورد اشکال است.

حجت الاسلام سینایی گفت: با در نظرداشت این موارد اصل دعا به جماعت است و طبق روایات بهترین مکان که احتمال استجابت دعا در آن بالاست مساجد هستند بنابراین حضور در مساجد برای مراسم لیالی قدر و دعا قطعا اثربخش خواهد بود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از عدم مدیریت برخی مراسم مذهبی در سطح شهر گفت: مساجد فعالیت های متعددی در حوزه های دینی دارند و در عین حال کارشناسان مذهبی در برنامه های مساجد حضور دارند و به بیان دیگر مسجد محور است اما متاسفانه برخی هیئات در خیابان ها برنامه ها دارند و مداحی و سخنرانی برگزار می کنند غافل از اینکه مباحث مربوط به دین مباحث کاملا محتوایی است و ممکن است طی این مراسم برخی آموزه های دین به درستی منتقل نشود.

 امام جماعت مسجد «منیریه» همچنین با اشاره به فضیلت لیالی قدر افزود: دعا و عبادت طی این ایام فضیلت و ثواب بالایی دارد اما این مسئله تنها یک بعد از شب های قدر را تشکیل می دهد و بُعد مهمتر که در مورد آن کمتر در صدا و سیما تذکر داده می شود آن است که شب قدر به کیفیت اعمال توجه می شود تا کمیت آن.

وی تصریح کرد: طی این ایام باید قَدر به خود رسیدن و ارزش محتوایی زندگی را ملاک قرار دهیم و در مورد آنها تامل کنیم، احیا یعنی زنده شدن در اثر این تفکر اما متاسفانه برخی صرفا می خواهند تند تند اعمال را به جا بیاورند در حالی که توصیه به حجم اعمال نشده است.

حجت الاسلام سینایی در پایان گفت: ماه رمضان برای بهره گیری از فضیلت لیالی قدر است و چون شب قدر از جنس استفاده روحی و معنوی است باید تماما به این مسئله توجه کنیم که قدر شب تنزل روح است بنابراین باید جسم خود را نیز آماده کنیم و سبک باشیم یعنی کمتر به رفاه جسم برسیم تا در لوای این مسئله روح آماده تر برای پذیرش معارف و اثرات این شب ها باشد.

 

منبع: شبستان

25 تیر 1393



افزودن نظر