«صدر اندیشه»ی محمد باقر صدر در دست دوستداران علم

«صدر اندیشه»ی محمد باقر صدر در دست دوستداران علم

دفتر نشر فرهنگ اسلامی کتاب «صدرِ اندیشه؛ سیری در زندگی، آراء و اندیشه‌های شهید محمدباقر صدر» به قلم عبدالله نصری را منتشر کرد. نصری در این اثر در تلاش است تا شهید آیت‌الله محمدباقر صدر را به عنوان یکی از چهره‌های مطرح و کم‌نظیر در تاریخ تفکر معاصر اسلامی نشان دهد.

در بخشی از مقدمه نصری بر این کتاب می‌خوانیم: «صدر در رفتارهای فردی و اجتماعی خود نیز جامع نظر و عمل بود و به آنچه معتقد بود عمل می‌کرد، تا جایی که جانش را در راه عقیده و ایمان خود گذاشت. او اندیشمندی نبود که به بهانه گریز از عمل، حقیقت را فدای مصلحت کند؛ به راهی که در آن قدم نهاده بود اعتقادی راسخ داشت و در سلوک شخصی و اجتماعی خود به دنبال جلب حمایت این و آن نبود.»

این استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، «صدرِ اندیشه» را در 10 بخش نوشته است. «دفتر ایام» عنوان بخش نخست از این کتاب است. در این بخش زندگی شخصی و تحصیلی آیت‌الله صدر بررسی شده است.

در بخش دوم که «معرفت‌شناسی» نام دارد، سیر معرفت‌شناسی و مسیر فکری این عالم مجاهد واکاوی و پیش‌روی خوانندگان قرار گرفته است.

نصری در بخش سوم با عنوان «شناخت انسان» به بررسی جبر و اختیار، دیدگاه کلامی و فلسفی، دیدگاه نائینی و نظریه سلطنت پرداخته است. «مباحث کلامی» عنوان بخش چهارم از این کتاب است. اثبات خدا، نبوت و خط سیر خلافت انسان، اثبات نبوت خاصه، امامت و تشیع از جمله مطالب خواندنی در این بخش است.

خوانندگان در ادامه مطالعه کتاب «صدرِ اندیشه» و در بخش پنجم، با عنوان «شناخت قرآن» مطالبی درباره قرآن‌شناسی، فهم و تفسیر قرآن را از نظر می‌گذرانند. «اندیشه سیاسی» و «جامعه و تاریخ» عناوین بخش‌های ششم و هفتم از این اثر است.

نصری در ادامه این کتاب و در بخش هشتم با عنوان «اقتصاد اسلامی» به ساختار اقتصاد اسلامی و ویژگی‌های آن پرداخته است. «نظام اجتماعی انسان»، عنوان بخش نهم از کتاب «صدرِ اندیشه» است.

مولف در بخش آخر کتاب به «اجتهاد و نهاد مرجعیت» پرداخته است. علاقه‌مندان در این بخش اجتهاد و فهم نص، حوزه و مرجعیت را از نظر می‌گذرانند.

«صدرِ اندیشه» در 728 صفحه، شمارگان هزار و 200 نسخه به بهای 40 هزار تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.



افزودن نظر