گفتگوی قدیمی حجت الاسلام سینایی با خبرگزاری شبستان؛ وجوه تشابه و تمایز مدارس سفیران با سایر مدارس علمیه
گفتگوی قدیمی حجت الاسلام سینایی با خبرگزاری شبستان؛ وجوه تشابه و تمایز مدارس سفیران با سایر مدارس علمیه
حجت الاسلام والمسلمین مجید سینایی (ندرلو)، مسئول و مدیر مدرسه سفیران هدایت تهران که دارای تخصص در خوشنویسی و مربی رشته ورزشی تکواندو است در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: تا یک سال و نیم پیش مدرسه سفیران ابوطالب زیر نظر قم بود ولی بعد از آن با نظارت مرکز مدیریت تهران که خود شعبه ای از قم است، اداره می شود.
وی در ادامه با ذکر مثالی به تبیین تفاوت یک مدرسه سفیران با یک مدرسه علمیه عادی پرداخت: یک فرد در دانشگاه شیمی می خواند و بعد در صنایع موشک سازی ارتش مشغول به کار می شود؛ فردی دیگر در دانشگاه افسری ارتش در رشته شیمی تحصیل می کند و آنگاه در صنایع موشک سازی مشغول به خدمت می شود. فرد اول تعهدی برای کار در فلان سازمان یا نهاد ندارد اما فرد دوم متعهد شده است برای نهادی مانند ارتش خدمت کند. مصداق فرد اول در فضای حوزوی را می توان در مدارس علمیه و مصداق فعالیت فرد دوم را می توان در مدرسه سفیران هدایت توصیه کرد به این معنا که فردی که در مدرسه علمیه درس می خواند می تواند بعد از فارغ التحصیل شدن در امور تبلیغی مانند سخنرانی، خطابه، اقامه نماز و ... مشغول شود و یا اینکه نشود ولی طلبه ای که در مدرسه سفیران تحصیل می کند تعهد محضری می دهد که بعد از پایان دوره به اندازه سنوات تحصیل، مشغول به تبلیغ در فلان نهاد یا بهمان سازمان شود.
مسئول مدرسه سفیران ابوطالب تهران ادامه داد: در سایر مدارس تعهد اخلاقی و نه تعهد ایجابی بر عهده طلبه است که بعد از فراغت از تحصیل، مشغول به کار تبلیغی شود یا خیر اما در مدرسه سفیران، یک طلبه تعهد محضری برای انجام امور تبلیغی می دهد. وی در ادامه با بیان اینکه در مدرسه سفیران تمام دروس حوزوی ارایه می شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این دروس تخصص های امر تبلیغ مانند روانشناسی، شیوه سخنرانی و روضه خوانی، آشنایی با ادیان و فرق و ... جزو دروس اصلی است.
حجت الاسلام والمسلمین سینایی تصریح کرد: دوره تحصیلی سفیران هدایت یک تا 5 سال است و در اموری مانند شهریه، تلبس و ... تفاوتی با سایر مدارس علمیه ندارد. وی با اشاره به اینکه مجموعه هایی مانند موسسه تخصصی امیر بیان دوره های تخصصی تبلیغ برگزار می کنند اما دروس حوزوی ندارند، خاطرنشان کرد: همه مدارک، بودجه ها و سایر امور مدرسه سفیران از جمله مدرسه سفیران ابوطالب (ع) با تأیید قم انجام می گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخی مدارس سفیران مانند مدرسه دارالمبلغین فلسفی دارای متولی و مدیر جداگانه ای است اما بنده توأمان متولی این مدرسه هستم. وی با بیان اینکه 55 طلبه که 20 نفر از آنها شب خواب و حدود 25 نفر آنها متاهل هستند در مدرسه سفیران ابوطالب مشغول به تحصیل هستند، اظهار داشت: این طلاب بعد از فراغت از تحصیل با اشراف ما و تحت نظارت قم، مشغول فعالیت به عنوان امام جماعت، مدیر، منبری سخنران در نهادها و سازمان ها و اداراتی مانند عقیدتی سیاسی ارتش، عقیدتی سیاسی سپاه و ... می شوند
مسئول مدرسه سفیران هدایت ابوطالب ادامه داد: طلاب این مدرسه در مساجد، مدارس، فرهنگسراها و ادارات شهر تهران مشغول به فعالیت می شوند البته آن دسته از طلابی که اولا 130 واحد را گذرانده باشند و ثانیا شرایط لازم برای کار تبلیغی را احراز کرده باشند. وی ادامه داد: حدود 200 واحد در طول یک دوره تحصیلی در مدرسه سفیران ارایه می شود.
حجت الاسلام والمسلمین سینایی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از کاستی ها، شناخته نشدن یا شناخت ضعیف جامعه از مدارس علمیه است، تصریح کرد: جوان ها و نخبه ها از توانمندی های مادی و معنوی مدارس سفیران اطلاع ندارند لذا استقبال از این مدارس متوسط یا متوسط به پایین است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در این مدرسه با ظرفیت کامل، طلاب پذیرش می شوند، خاطرنشان کرد: اگر استقبال بیشتری صورت بگیرد می توانیم از میان نخبگان، بهترین ها را انتخاب کنیم اما در حال حاضر، دامنه انتخاب مدارس سفیران کم است.
وی عنوان کرد: عمده نخبه ها وارد فضای دانشگاهی می شوند و کمتر وارد مدارس علمیه و یا مدارس سفیران می شوند اما اگر آنان بدانند که چه امکانات مادی و معنوی ای و همچنین چه سطوح بالای علمی در مدارس سفیران وجود دارد حتما بخشی از آنان اقدام به ادامه تحصیل در این مدارس می کنند.
مسئول مدرسه علمیه سفیران هدایت با بیان اینکه با اتمام پایه پنجم در مدرسه سفیران مدرک سطح 2 معادل لیسانس به فارغ التحصیلان ارایه می شود، خاطرنشان کرد: مدرسه سفیران ابوطالب به تنهایی به اندازه کل مرکز مدیریت برای آشنایی جامعه و مردم با این مدارس تلاش کرده اند به طوری که در دی ماه 1393 سه برنامه نیم ساعته توسط سه گروه مختلف از شبکه های افق، 2 و آموزش با هدف معرفی مدارس سفیران تهیه و پخش شد.
حجت الاسلام والمسلمین سینایی با بیان اینکه برخی فیلم ها و سریال های ساخته شده درباره طلاب و روحانیت، طلاب را عده ای محروم که نیازمند وام، قسط، و اینگونه موارد هستند نشان داده اند، اظهار داشت: وقتی چنین تصویری از طلاب و حوزه های علمیه به جامعه معرفی می شود مردم نیز میل چندانی برای تحصیل در حوزه ها پیدا نمیکنند.
مسئول و مدیر مدرسه سفیران ابوطالب (ع) تهران خاطرنشان کرد: بعضی از تهیه کنندگان صدا و سیما بعد از آنکه مصاحبه بنده با برخی از خبرگزاری ها را که طی آن به برگزاری کلاس های خوشنویسی، تکواندو و ... در این مدرسه اشاره شده بود مطالعه کردند، با کمال تعجب می گفتند: فکر نمی کردیم تحصیلکرده های دینی بانشاطِ توانمند وجود داشته باشند و همین موجب شد سه برنامه نیم ساعته توسط سه گروه مختلف از شبکه های صدا و سیما به معرفی مدرسه سفیران هدایت و فعالیت های بنده مبادرت ورزند.
وی افزود: هم ما و هم رسانه در معرفی حوزه کوتاهی کرده اند یعنی عرضه و تقاضا تواما با غفلت و کوتاهی مواجه شد و انعکاس فعالیت های مدرسه سفیران ابوطالب نیز اتفاقی بود و بنده دنبال این کار نبودم. حجت الاسلام والمسلمین سینایی در تبیین دلایل عدم آشنایی یا آشنایی ضعیف مردم با حوزه های علمیه چنین گفت: اولا آنقدر درگیر بروکراسی اداری و احیانا تعلیم و تربیت طلاب هستیم که واقعا وقتی برای معرفی فعالیت های مدرسه در قالب یک سایت نداریم ثانیا نیاز به داشتن یک تریبون تبلیغی و اینکه اثرگذاری آن در بهبود کمی و کیفی فعالیت های حوزه می تواند اثرگذار باشد از جنبه نظری مورد موافقت برخی از مسئولان و مدیران حوزه نیست و در واقع اهمیت تریبون تبلیغاتی و اثرگذاری آن برای آنان ملموس و محسوس نیست.
وی ادامه داد: در مهرماه 87 با این هدف که بتوانیم نیروی انسانی توانمند برای نظام اسلامی تربیت کنیم مدرسه سفیران ابوطالب (ع) را تأسیس کردیم و بنده نمره 18 به آن بخشی که به مدرسه مربوط است، می دهم و به آن بخش که مربوط به نظام، موسسات و مراکزی مانند مرکز مدیریت حوزه علمیه که قرار بود از ماه حمایت کنند نمره 14 می دهم.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اگر من و امثال بنده تمام حواس مان به تربیت طلاب باشد نه اینکه به دنبال تأمین امکانات و مایحتاج مدرسه و طلاب باشیم در این صورت می توانیم با فرصت بیشتر کار بیشتری برای تربیت طلاب انجام دهیم که این نیز به نوبه خود موثر خواهد بود.
وی افزود: فوق برنامه های خوشنویسی و تکواندو در حد کامل، حرفه ای و استاندارد و فوق برنامه های موقتی مانند آموزش رسانه، علم موسیقی، قرائت قرآن و آشنایی با نغمه ها در این مدرسه ارایه می شود.
حجت الاسلام والمسلمین سینایی با اشاره به اینکه باید منتظر ماند تا چند نسل از این مدرسه فارغ التحصیل شوند تا به ارزیابی فعالیت های این مدرسه بپردازیم، خاطرنشان کرد: همه هفته چهارشنبه ها درس اخلاق حدودا بین ساعت 9 تا 11 در این مدرسه برگزار می شود و همچنین درس اخلاقی که بنده مدرس آن هستم جزو دروس رسمی طلاب مدرسه است.
مسئول و مدیر مدرسه سفیران ابوطالب (ع) تهران ادامه داد: کم کاربردترین شخصیت ها در حوزه ها، امام خمینی (ره)، شهید مطهری و مقام معظم رهبری هستند به طوری که اندیشه های علمی و اندیشه های راهبردی آنان به هیچ عنوان در حوزه اعمال نمی شود و حتی برخلاف آن عمل می شود؛ برای مثال مقام معظم رهبری فرمودند سالهای تحصیلی را کوتاه کنید اما بلندتر شد.
وی در همین ارتباط اظهار داشت: ممکن است کسی بگوید قرآن و عترت نیز به همین صورت در حوزه ها مورد کم توجهی قرار می گیرد اما پاسخ این است که ما امام خمینی (ره)، شهید مطهری و مقام معظم رهبری را بدون قرآن و عترت نمی بینیم!
حجت الاسلام والمسلمین سینایی در پایان گفت: هیچ کتاب درسی از این بزرگان جزء دروس اصلی حوزه ها نیست هر چند شاید کسی به طور شخصی آثار و اندیشه های این بزرگان را مطالعه نمایند.
منبع : خبرگزاری شبستان
28 بهمن 1393
افزودن نظر