به چه عملی عمل صالح گفته می شود ؟

عمل صالح عملی است که در شرایط مختلف به صلاح بوده و نیکو باشد، به این معنا که هرکاری در سرجای خودش و در زمان و مکان آن انجام شود، در واقع در معنای عام عمل صالح یعنی اینکه یک عمل در بهترین ساعت و مکان رقم بخورد.

به گزارش ایسنا، در دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان آمده است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

«اللّهم اهدنی فیه لصالح الاعمال و اقض لی فیه الحوائج و الامال یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال یا عالماً بما فی صدور العالمین صلّ علی محمدٍ و آل الطّاهرین.»

«ای خدا، مرا در این روز به اعمال صالحه راهنمایی کن و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآورده ساز. ای کسی که نیازمند شرح و سوال بندگان نیستی، ای خدایی که ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهی بر محمد و آل اطهار او درود فرست.»

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی استاد حوزه در شرح عبارت «لصالح الاعمال » می‌گوید: در ترجمه ساده این عبارت می‌توان به عمل خوب و صالح اشاره کرد، اما عمل صالح چه عملی است، یک تفسیر عقلی که شاید نتوان برای آن آیه و روایات آورد این است که عمل صالح عملی است که در شرایط مختلف به صلاح بوده و نیکو باشد، به این معنا که هرکاری در سرجای خودش و در زمان و مکان آن انجام شود، در واقع در معنای عام عمل صالح یعنی اینکه یک عمل در بهترین ساعت و مکان رقم بخورد.

وی ادامه دا: برای نمونه وقتی اذان می‌گوید بهترین کار در آن زمان خواندن نماز است، حالا بعد از این ساعت هر اندازه نماز بخوانید تاثیر آن نماز اول را ندارد زیرا از ساعت نماز گذشته و باید به کارهای دیگر رسید و کار مردم را هم زمین نگذاشت.

این استاد حوزه تاکید کرد: برخی از مسئولین ابراز  می دارند که از صبح زود تا پاسی از شب در حال کار کردن هستند، این هم عمل صالح به شمار نمی‌آید، 

حجت‌الاسلام والمسلمین سینایی یادآور شد: بنابراین نماز خواندن، به کار مردم و خانواده رسیدن هم در زمان و مکان مشخص انجام می‌شود و این عمل صالح است اما باید ساعتی را هم انسان به خودش رسیدگی کند، در واقع باید محاسبه نفس، بهداشت فردی، مطالعه و امور شخصی هم مدنظر باشد. از این رو عمل صالح این است که بهترین زمان و مکان برای نجام یک عمل را انتخاب کنیم.

وی در مورد عبارت پایانی دعا «صلّ علی محمدٍ و آل الطّاهرین» خاطرنشان کرد: بالاخره در همه دعاها چه در ابتدا و چه در انتها صلوات می‌فرستیم و دلیل آن این است که خداوند صلوات را مستجاب می‌کند، از این رو خداوند آنقدر کریم است که به واسطه صلوات دعای دیگری را  هم می پذیرد  البته خداوند بدون اینکه ما توضیحی بدهیم نیاز ما را می‌داند و به آن اهتمام دارد.



افزودن نظر

نمایش در اسلایدر: 
نمایش در اسلایدر