برای رسیدن به وحدت باید شعار و رفتارمان یکی باشد/ استکبار جهانی حامی اصلی گروه های تروریستی تفرقه افکن است

بسیج پرس - مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب (ع) با بیان این که ما برای ایجاد وحدت باید در عمل تابع وحدت باشیم گفت: نباید با زبانمان شعار وحدت بدهیم ولی رفتارمان حالت خصمانه داشته باشد.

به گزارش بسیج پرس؛ نامگذاری ایام میلاد پیامبر رحمت حضرت محمد(ص) به روایت اهل سنت و شیعه به نام هفته وحدت توسط حضرت امام خمینی(ره) و تاکیدهای بسیار ایشان مبنی بر ضرورت حفظ وحدت میان مذاهب مختلف اسلامی، مطلبی است که اوضاع و شرایط این روزهای دنیای اسلام و منطقه، اهمیت پرداختن به آن را بیشتر برایمان روشن کرده است. به همین علت و برای بررسی اهداف حضرت امام (ره) از این نامگذاری، نقاط مشترک شیعه و سنی برای رسیدن به وحدت، نقش استکبار جهانی در تفرقه انگیزی میان مسلمین، ضرورت تبعیت از رهنمود های ولایت فقیه و بایدها و نبایدهای وحدت با حجت الاسلام مجید سینایی استاد حوزه و دانشگاه و مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب (ع) گفت و گویی انجام دادیم.

ابتکار حضرت امام (ره) در نامگذاری هفته وحدت تبدیل تهدید به فرصت بود

مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب (ع) ضمن اشاره به تدبیر بنیانگذار انقلاب اسلامی درباره نامگذاری هفته وحدت گفت: حضرت امام خمینی (ره) معتقد بودند که مسائل جزئی نباید باعث شود که ما از اهداف اصلی مان دور بمانیم؛ به عنوان مثال ایشان درباره تاریخ ولادت پیامبر اعتقاد داشتند گرچه روزی که پیامبر در آن به دنیا آمده مهم و موجب جشن و شادی مسلمین است اما مهم هدف پیامبر و شیوه زندگی ایشان است. برای ما اهداف پیغمبر مخصوصاً اهداف اجتماعی ایشان از جمله تشکیل حکومت اسلامی و مبارزه با مستکبرین حائز اهمیت است.

حجت الاسلام سینایی نامگذاری هفته وحدت توسط حضرت امام خمینی (ره) را تبدیل یک تهدید به فرصت دانست و گفت : امام خمینی (ره) با مشاهده این نکته که اختلاف در روایت تاریخ تولد پیامبر (ص) ممکن است توسط افرادی تبدیل به یک محل اختلاف شود، با نامگذاری فاصله میان روزهای مطرح شده در این دو روایت به نام هفته وحدت، این موضوع را به یک فرصت تبدیل کردند و گفتند اصلاً مهم نیست و ما کل این یک هفته را جشن می گیریم.

با استکبار ستیزان و مخالفین ظلم می توان به وحدت رسید

مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب (ع) ضمن اشاره به وجود اختلاف نظرهای مختلف میان ادیان و مذاهب بیان داشت: حضرت امام خمینی (ره) قصد داشتند با استفاده از این موضوع روی هدف پیغمبر یک سرمایه گذاری بشود. نکته مهم این است که ایشان حتی نظرشان این بود که ما با غیر مسلمین یعنی مسیحی ها هم یک سری اختلاف نظرهای تاریخی داریم، مانند این که آیا حضرت عیسی (ع) به صلیب کشیده شد یا نشد؛ حتی این ها را فرعی می دانستند و می فرمودند وقتی یک مسیحی نظرش این است که نباید استکبار ورزید و ظلم کرد ما با او در این مورد به وحدت می رسیم و حاضریم با آن ها دوستی کنیم، لذا ایشان وقتی در نوفل لوشاتو حضور داشتند ایام ولادت حضرت مسیح (ع) را به مسیحی ها تبریک می گفتند و برایشان گل می فرستادند.

انتقال اختلاف نظر به میدان عمل کاری غیر عقلانی است

وی افزود: امام خمینی (ره) می گفتند حتی کسانی که عقیده ای به هیچ دینی ندارند و خدا را هم قبول ندارند ولی مستضعف هستند و با مستکبرین مخالفت دارند، ما با این ها هم می توانیم به توافق برسیم. بنابراین ایشان نظرشان این بود که یک انسان عاقل تضارب آرای فکری و اندیشه ای را به میدان عمل نمی آورد ولی متاسفانه ما اینگونه هستیم و دعوای این اختلاف عقیده را در عمل انجام می دهیم و با یکدیگر می جنگیم. امیرالمومنین (ع) هم با یهودی و مسیحی نشست و برخاست داشتند و نسبت به آن ها مهربان بودند. امام صادق (ع) با برخی از افرادی که خدا را قبول نداشته و ماتریالیسم بودند، مناظره هایی داشتند. منتهی این مناظره ها فکری و گفتگویی بوده و در عمل و رفتار هم به آن ها احسان و نیکوکاری می کردند.

وحدت امری فرادینی و در جان انسان است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وجود نقاط مشترک برای وحدت شیعه و سنی بیان داشت: اسلام می گوید سنی و شیعه، مسیحی ها و یهودی ها قبول دارند که نباید به کسی ظلم کرد، باید مهربان و مودب بود، حالا یکی می گوید من برای رضای خدا مودب هستم و یکی می گوید من از حضرت علی(ع) یاد گرفتم یا دیگری می گوید من از مسیح (ع) یاد گرفتم؛ اسلام می گوید اگر نظرات شخصی دارید در حریم خودتان حفظ کرده و به ما تحمیل نکنید و ما هم به شما تحمیل نمی کنیم. این ها یک سری مولفه هایی است که خداوند متعال به هر انسانی الهام کرده و در ضابطه یک دین نیست و امری فرادینی و در جان انسان است.

با افرادی مانند صدام نمی توان به وحدت رسید

مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب (ع) در همین زمینه اظهار داشت: حضرت امام (ره) در ذیل این نقاط اشتراک وحدت با دیگر مذاهب را تعریف می کردند. فقط یک گروه می ماند که نمی شود با آن ها زندگی کرد و آن هم کسانی هستند که امشب به شما می گویند با شما دوست هستیم و نیمه شب می بینید که به رویتان شمشیر کشیده اند. به عنوان مثال صدام این کار را انجام داد و قرارداد 1975 الجزایر را پاره کرد و یا اسرائیل که خانه مردم را غصب کرده و در جنگ هایش آتش بس اعلام می کند ولی دوباره بمباران را شروع کرده و به پیمان خود وفادار نیست و آمریکا نیز به همین شکل رفتار می کند، ولی روسیه که کشوری غیر مسلمان است، ما با آن ها مذاکره و تعامل داریم و به همین دلیل است که می شود به پیغام شان اهمیت داد و با آن ها زندگی مسالمت آمیز داشت؛ بنابراین معیار اسلام در وحدت به این شکل است.

وابستگی جریان های تکفیری و تروریستی به سرویس های جاسوسی استکبار

حجت الاسلام سینایی با اشاره به حضور جریان های تکفیری و تروریستی در منطقه و ضرورت حفظ وحدت بین شیعه و سنی گفت: شرایط فعلی منطقه و جهان نشان می دهد که شیوه رفتار اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در مقایسه با اسلام آمریکایی که جریان های تروریستی در دنیا به تصویر کشیده اند چه قدر شیرین و زیبا بوده است. ایشان در نوفل لوشاتو به مسیحی ها گل هدیه می دادند اما گروه های تروریستی منطقه، مسلمانانی را که غیر از مذهب خودشان هستند سر می برند و جگر او را می خورند و این همان اسلامی است که ریشه اش در وحی نبوده و سر در آخور سرویس های جاسوسی اسرائیل و آمریکا و انگلیس دارد.

وی گفت: درستی فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) در این مورد که ما به وحدت نیاز داریم در شرایط حاضر منطقه برای ما بیشتر معلوم می شود؛ شیعه و سنی باید بدانند که همه ما یک دشمن مشترک داریم که هیچ مرزی برای وحشی گری های خودش قائل نیست. شاید در 5 یا 10 سال قبل ضرورت وحدت میان مسلمین این قدر قابل لمس نبود ولی در شرایط امروز به خوبی لمس شده و معلوم می شود که افق نگاه حضرت امام (ره) کجا و چه شرایطی را مد نظر داشته است.

اهل گفت و گو هستیم و سیاست ما همراه با مهر و صلح است

مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب (ع) خاطرنشان کرد: در دوران امام خمینی (ره) بعضی ها می گفتند که ما با همه، حتی اسرائیل و آمریکا هم می توانیم رابطه خوبی داشته باشیم و چون ما کاری با آن ها نداریم بنابراین آن ها هم کاری با ما نخواهند داشت اما امام خمینی (ره) در جواب آن ها می گفتند که شما هم اگر با این مستکبرین کاری نداشته باشید آن ها با شما کار دارند! این سیاست قهار بی مهر است که این ها دارند ولی در اسلام، ما قائل به یک سیاست توام با مهر هستیم و فقط با یک گروه جنگ داریم و آن هم کسانی هستند که با زبان گفتگو با ما حرف نزده و بخواهند با قلدری روی ما اسلحه بکشند که البته جلوی آن ها محکم می ایستیم.

وی با اشاره به اعلام برائت علما و بزرگان اهل سنت از جریان های تروریستی مانند داعش بیان داشت: پیروان ادیانی که به شیوه علمی و تحقیقی به مکتب شان رسیده اند، آزادگی شان را حفظ کرده ولی گروه هایی مثل داعش و النصره اصلاً عقیده، مذهب و مکتب ندارند و یک عده حیوان آدم کش و خونخوار هستند که قطعاً سر در آخور دشمن دارند که پول بگیرند و آدم بکشند. شما با هرکسی و با هر عقیده ای در دنیا صحبت کنید می گوید که من با خیلی ها اختلاف عقیده دارم اما این اختلاف عقیده مجوز قتل دیگران برای من نخواهد بود.

اهل سنت پای درس شیعیان می نشستند

این استاد حوزه و دانشگاه در همین زمینه گفت: برادران اهل سنت ما حدود 1400 سال در کنار شیعیان زندگی کردند. علامه بحرالعلوم بزرگترین عالم شیعه بوده که در مسجد الحرام و در شهر مکه، میان اهل سنت زندگی کرده و استاد فقه شافعی ها و مالکی ها بوده، یعنی اهل سنت پای درس کسی می نشستند که شیعه است ولی فقه آن ها را تدریس می کند. امام صادق (ع) نیز شاگردانی از اهل سنت داشته و به آن ها تدریس می کرده است. به صورت طبیعی دو انسان بر سر عقیده نخواهند جنگید و این اتفاق زمانی می افتد که گروهی پول بگیرند که دست به قتل و جنایت بزند، در عین حال که به خودش رنگ مذهب زده و به دروغ خود را به ظاهر مذهب آراسته باشد.

حجت الاسلام سینایی درباره نقش مرجعیت و مردم در وحدت میان فرق مختلف اسلامی و ضرورت تبعیت از فرمایشات ولی فقیه گفت: این ماجرا شبیه یک بازی فوتبال است که وقتی کسی وارد بازی می شود، به هر اندازه ای که این بازیکن خوب باشد و حتی اگر بهترین بازیکن جهان در زمین باشد، اگر از آن هندسه، نظم و آرایش تیمی تبعیت نکند، همه کسانی که بیرون زمین هستند می گویند او بازیکن خوبی است ولی بازی را خراب کرده است. این است که در بازی باید در مسیر اهداف جمعی تیم، یعنی با سر مربی هماهنگ بود. لذا ممکن است میان علما و فقهای ما افرادی باشند که بسیار خوش می درخشند و فکر و سواد خوبی داشته باشند ولی اگر از طراحی و مهندسی مد نظر ولی فقیه تبعیت نکنند، هر آدم عاقلی با مشاهده این موضوع می گوید با این که فرد خوب و دانشمندی است ولی به اسم وحدت، شیعه و یا مضامین بلند دینی می خواهد کار را خراب کند و جبهه مسلمین را به تفرقه می کشاند.

در مواجه با دشمن همه باید تابع نظرات رهبری باشیم

مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب (ع)، با تاکید بر تبعیت از نظرات ولی فقیه، اظهار داشت: باید همه علما و خصوصا عموم مردم، دقیقا به نکاتی که رهبر معظم انقلاب مد نظر دارند عمل کنند؛ زیرا ما دشمن مشترکی داریم که دیگر در پس پرده نیست و بیرون آمده و به چیز دیگری هم جز نابودی بشریت راضی نیست. اگر تبعیت های فقهی از ایشان، 10 سال پیش مستحب بود الان واجب است. امروز باید همه یاور این مهندسی و مدیریت باشند و به خوبی نقش خودشان را ایفا کنند. بنابراین الان همه باید عاقلانه رفتار کنند و حتی از سلیقه های خودشان برای رضای خدا عقب بنشینند و از رهبری تبعیت کنند که دشمن مشترک مسلمین بر جان و مال و ناموس مردم مسلط نشود.

خوشحالی آمریکا و انگلیس از تفرقه میان شیعه و سنی

حجت الاسلام سینایی ضمن انتقاد به جریان هایی که با عناوین دینی و اسلامی، قصد تفرقه میان شیعه و سنی را دارند و لزوم توجه به نقش دشمن در حمایت از این جریان ها گفت: عمل این جریان ها مثل ماجرای عمرعاص و قرآن های برسرنیزه در جنگ صفین است. یعنی کفری که با لباس اسلام آمده است، این افراد در شبکه های ماهواره ای شان اعلام می کنند که ما شیعه هستیم ولی قطعاً این ها شیعه نیستند، چون امیرالمومنین (ع) به هیچ عنوان مجوز چنین برخوردهایی را صادر نمی کرده و رفتارشان این گونه نبوده است. با توجه به این موضوع، این افراد یا خیلی ساده لوح هستند و یا حتماً از جایی پول گرفته اند. شاید مستقیما کشور انگلستان به این ها پول نداده باشد و این پول ها از طریق چند واسطه به دست آن ها برسد، ولی قطعاً این پشتیبانی از سوی استکبار جهانی صورت می گیرد و تنها کسی که از این قضیه خوشحال می شود آمریکا و انگلیس هستند که سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن را در پیش گرفته اند. بنابراین واضح است که این ها توحید را درست درک نکرده اند. امیرالمومنین(ع) می فرمود مهم ترین وظیفه هر فرد، توحید و خدا پرستی و مهم ترین وظیفه اجتماعی اتحاد است. ایشان عزیرترین نزدیکانش که امام مجتبی(ع) و امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) بودند را در اطراف خانه عثمان قرار داد که مبادا خلیفه کشی راه بیفتد؛ یعنی اگرعثمان اشتباهی کرده است و قرار است محاکمه بشود باید در یک دادگاه عدلی محاکمه بشود و به سزای اعمالش برسد و این طور نباشد که جریانی راه بیفتد که به صورت ترور این کار انجام شود.

نباید در گفتار شعار وحدت بدهیم ولی در عمل خصمانه رفتار کنیم

مدیر حوزه علمیه ابوطالب(ع) در پایان سخنان خود با بیان این که نباید در گفتار شعار وحدت بدهیم اما در عمل به گونه دیگری رفتار کنیم، بیان داشت: همه باید مراقب رفتارشان باشند، بعضی افراد به خاطر ایجاد وحدت، نباید باعث از بین رفتن وحدت شوند. برخی افراد برای اینکه وحدت ایجاد کنند با دیگران دعوا می کنند که شما چرا وحدت ندارید. عده ای در بعضی از شهرهای مقدس کشور در خانه بعضی از مراجع که تابع رهبری نیستند می روند و شعار می دهند؛ این رفتار خود ایجاد بی نظمی می کنند و درست هم نیست. ما برای ایجاد وحدت باید در عمل تابع وحدت باشیم نه اینکه زبانمان شعار وحدت بدهد ولی رفتارمان حالت خصمانه داشته باشد.